Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, January 16, 2006

Grotere controle op gsm-gebruik tieners


Aanbieders van mobiele toepassingen bieden ouders van kinderen met een gsm-toestel de mogelijkheid om hoge telefoonrekeningen, veroorzaakt door het overgebruik door hun kroost, te vermijden. Met die ingebouwde veiligheden hopen ze ouders gerust te kunnen stellen dat ze controle kunnen houden over het online-telefoongedrag van de jongeren, waardoor de aanbieders een groter aandeel hopen te kunnen krijgen op de markt van de jonge consumenten.

Uit cijfers van het onderzoeksbureau GfK NOP blijkt dat ouders in nagenoeg driekwart van de gevallen betalen voor het draadloze telefoonverkeer van hun kinderen. In de Verenigde Staten zou het daarbij gaan om een markt van nagenoeg 11 miljard dollar per jaar. "De tijd dat ouders hun kinderen op het hart drukten om hun gsm-toestel alleen te gebruiken in geval van nood, is duidelijk voorbij," benadrukte GfK-zegsman Ben Rogers tegenover de krant Washington Times.

Om ouders toch enige controle te laten uitoefenen op het telefoongebruik van hun kroost, bieden verscheidene bedrijven hen de mogelijkheid om een maximum van twintig nummers te bepalen waarmee kan gebeld worden. Ook kan vooraf vastgelegd worden wie er kan bellen, tijdens welke uren van de dag het toestel gebruikt kan worden en hoeveel minuten per maand er gebeld kan worden.

"Met dergelijke toepassingen zijn volwassenen gerust dat ze hun kind kunnen contacteren en ook kunnen controleren," benadrukte Joe Farren, woordvoerder van de CTIA, een vakgroep van de gsm-industrie. Inmiddels zijn ook toepassingen op de markt gekomen - zoals de Purchase Blocker van Cingular - die het onmogelijk maken dat de gsm-gebruiker mobiele aankopen zou doen op online aanbiedingen, zoals ringtones, games of beelden. Ringtones zouden door 89 procent van de tieners worden gedownload, terwijl games bij 53 procent van de gsm-jongeren een reden is om te downloaden.

De volwassen gsm-markt begint heel dicht bij zijn saturatiepunt te komen. Het onderzoeksbureau Jupiter Research spreekt in dat verband over een dekking van 70 procent. De aanbieders proberen dan ook tieners aan te trekken, een categorie waar nog groeimogelijkheden zijn. De aanbieders proberen dat publiek niet te lokken met zakelijke voordelen en handige oplossingen, maar vooral door duidelijk te maken dat een gsm-toestel heel leuk kan zijn. Tegelijkertijd probeert men dan de ouders te paaien door ook een aantal veiligheidsmaatregelen aan te bieden.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home