Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, January 15, 2006

Blunder slaan is niet zo erg

Af en toe een blunder maken is helemaal niet erg. Fouten van werknemers blijken immers een positieve bijdrage te leveren aan de vernieuwing en verbetering binnen bedrijven. Dat blijkt tenminste uit Nederlandse onderzoekers. Leidinggevenden zijn volgens de onderzoekers veel te behoudend.

"Werknemers moeten meer blunderen," schrijft het magazine De Zaak. "Het blijkt namelijk dat geregeld vallen en opstaan een positieve bijdrage levert aan de vernieuwing en verbetering van bedrijven. Daarentegen blijkt dat leidinggevenden dikwijls de grootste rem zijn op innovatie in bedrijven."

Ondernemers en leidinggevenden zouden volgens het adviesbureau Arthur Andersen te behoudend opereren, waardoor er geen bedrijfscultuur ontstaat die werknemers aanmoedigt om met nieuwe ideeën te komen. "Als werknemers wel met nieuwe ideeen komen, zou dit de winstmarge van bedrijven met maar liefst een kwart kunnen verhogen," meent Arthur Andersen.

Verder bleek uit een onderzoek van Ordina dat de meerderheid van de (Nederlandse) bedrijven slechts enkele jaren vooruit te kijken. "Volgens 90 procent van de ondervraagde managers is anticiperen op toekomstige ontwikkelingen essentieel om te overleven, maar in de praktijk doet 40 procent dit niet of op een verkeerde manier."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home