Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, January 14, 2006

Ethanol verovert Braziliaanse automarkt


In Braziliƫ zijn het voorbije jaar meer auto's verkocht die op ethanol kunnen rijden dan wagens met de traditionele benzinemotoren. Dat blijkt uit cijfers van Affavea, de vereniging van Braziliaanse motorenbouwers. Motoren op basis van ethanol vertegenwoordigen nu 53,6 procent van de Braziliaanse markt, waar al 25 jaar dergelijke types worden gebouwd. Het is echter de eerste keer dat deze milieuvriendelijker motoren de meerderheid van de verkopen in handen nemen.

Braziliƫ produceerde het voorbije jaar een recordaantal van 2,4 miljoen auto's, waarvan bijna 1,7 miljoen exemplaren bestemd waren voor de binnenlandse markt. Daarvan waren 866.267 auto's voorzien van ethanol-motoren. Het jaar voordien werden van dat type nog maar 328.379 auto's verkocht. Het is de eerste keer dat het grootste gedeelte van het nieuwe wapenpark voorzien is van flex-fuel motoren.

De Braziliaanse overheid begon het gebruik van ethanol, afkomstig van suikerriet, te promoten als een alternatieve brandstof voor auto's. Het land had toen een militaire regering en die probeerde Braziliƫ na de oliecrisissen van de jaren zeventig minder afhankelijk te maken van het petroleum uit het Midden-Oosten. Maar in de jaren negentig bleek dat project afgeschreven te moeten worden, toen bleek dat de suikerprijzen de hoogte in gingen en olie goedkoper werd. Tegelijkertijd ontdekte de Braziliaanse oliemaatschappij Petrobas nieuwe offshore-olievelden, zodat het land minder afhankelijk werd van de import.

In 2003 werd echter de productie opgestart van een nieuwe generatie auto's, die in staat waren om op alcohol te rijden. Door een belastingsvermindering en nieuwe technologie werd het rijden met dit type motoren aantrekkelijk gemaakt.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home