Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, January 16, 2006

Online heeft weinig tijd om te imponeren

Een website heeft welgeteld één twintigste van een seconde om indruk te maken op de bezoeker. Gedacht werd dat het vestigen van een indruk minstens twintig keer langer zou duren, maar dat wordt nu door een studie van de Canadese Carleton University tegengesproken. Bovendien wordt opgemerkt dat die eerste indruk ook een blijvende impact heeft.

De onderzoekers toonden aan testpersonen flitsen van websites gedurende een periode van amper vijftig milliseconden. Daarna moesten de vrijwilligers de websites klasseren op het vlak van esthetiek. Daarbij bleek dat dezelfde naar voor kwamen dan bij het tonen van de website gedurende een veel langere periode. Onderzoeksleider Gitte Lindgaard gaf toe verrast te zijn met deze resultaten en niet gedacht te hebben dat iemand iets zou kunnen opmerken in minder dan 500 milliseconden.

Het oordeel wordt volgens de onderzoekers bijna even snel geveld als het oog de informatie kan opnemen. Door het halo-effect zouden deze indrukken ook blijvend zijn. "Indien mensen denken dat een website er goed uitziet, zal de positieve kwaliteit zich ook over andere aspecten, zoals de inhoud, uitspreiden," benadrukte Gitte Lindgaard. "Mensen houden ervan om gelijk te hebben en zullen de website die een goede eerste indruk maakte, verder blijven gebruiken. Dit zal dan weer bevestigen dat hun oorspronkelijke beslissing juist was."

Lindgaard voerde aan dat bedrijven er goed aan doen om rekening te houden met dit fenomeen. "Wie geen eerste goede indruk maakt, zal zijn bezoekers zien vertrekken nog vooraleer ze te weten komen dat het bedrijf meer te bieden heeft dan de concurrentie," waarschuwde ze.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home