Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, January 17, 2006

Nieuwe media investeren in traditionele kanalen

Traditionele media zien steeds groter reclamepakketten verschuiven naar de nieuwe media, maar ook een steeds groter gedeelte van hun reclame-inkomsten is afkomstig van die nieuwe media. Die blijken volgens het magazine Advertising Age vooral beroep te doen op traditionele media zoals reclamespots op televisie om hun activiteiten en producten onder de aandacht van het publiek te brengen.

Bedrijven zoals Microsoft en Intel gebruiken reclame op televisie, het internet en mobiele telefoons om hun producten bekend te maken aan het publiek. Advertising Age stelt dat de bedrijven in kwestie daar ook bijzonder veel geld in investeren. "Intel alleen zal wellicht 300 miljoen dollar investeren om zijn Viiv-chip, die toelaat dat internet-content op televisie wordt vertoond, te promoten," aldus het magazine.

Ook de convergentie van content is volgens het magazine bijzonder duidelijk. "Tijdens de Consumer Electronics Show in Las Vegas werden samenwerkingsverbanden aangekondigd tussen traditionele media zoals CBS en MTV, de technologie-specialisten zoals Microsoft en Intel en nieuwe media-vertegenwoordigers zoals Google en Yahoo. "Dat maakt duidelijkd dat 2006 het jaar wordt van de convergentie," aldus nog Advertising Age.

"Er is vandaag honderd keer meer content dan tien dagen geleden," benadrukte Richard Doherty, zegsman van het onderzoeksbureau Envisioneering Group. Google begint nu met het aanbieden van allerlei klassieke televisie-reeksen en sportwedstrijden, terwijl Yahoo zijn content beschikbaar stelt voor het downloaden op mobiele toestellen en televisie en AOL televisieprogramma's van Time Warner aanbiedt voor computers."

Amerikaanse televisiestations gebruiken bovendien hun eigen zendtijd om de convergentie te promoten. "Ze hebben het platform en kunnen met een kleine extra investering nieuwe producten promoten en geld verdienen," vertelde Tracy Scheppach, woordvoerder van Starcom USA. "Zo maakten ABC en ESPN tijdens sportprogramma's aan dat hoogtepunten gedownload konden worden op iTunes. NBC toonde op het scherm tekstberichten televisieprogramma's zoals 'Saturday Night Live' en 'The Office' op iTunes."

Daarbij zal er volgens Michael Goodman, analist bij de Yankee Group, wel voor gezorgd wordt dat er geen kannibalisme optreedt tussen de verscheidene kanalen. "Dat zou de partners immers kunnen irriteren," benadrukte hij. "Wellicht zal men eerder wijzen op het downloaden van programma's die men tijdens de originele uitzendingen heeft gemist."

Men mag volgens analisten ook niet negeren dat aan het publiek duidelijk gemaakt moet worden welke nieuwe technologieën er worden aangeboden en welke voordelen de consument daarbij aangereikt worden. "Apple heeft zijn iTunes en iPod niet gelanceerd als een nieuwe technologie, maar als een element om muziek met zich mee te nemen," benadrukte Joe Wilcox, analist bij Jupiter Media. "Dat is een praktisch voordeel. Maakte Apple daarbij gebruik van bannering op het internet? Neen, dat gebeurde langs massamarketing."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home