Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, January 12, 2006

Weinig interesse voor betalend VOD-aanbod

De consument wordt liever geconfronteerd met reclame dan te moeten betalen voor video-on-demand (VOD), waardoor hen een reclamevrije televisieprogrammering zou worden aangeboden. Dat blijkt uit een rapport van de Amerikaanse onderzoeksbureau's Points North Group en Horowitz Associates.

Met VOD kan het publiek op elk gewenst ogenblik een vroeger uitgezonden televisieprogramma bekijken. Voor het downloaden van die programma's wordt meestal een bedrag van 1,99 dollar gevraagd. Maar 62 procent van de ondervraagden merkte tegenover de onderzoekers het VOD-aanbod liever gepaard te zien gaan met reclame in plaats van met een betaling van 1,99 dollar. Amper 17 procent toonde zich bereid te betalen. De rest van de ondervraagden kon zich niet uitspreken.

Het verzet tegen betaald VOD-kijken ligt volgens de onderzoekers bij het jonger publiek zelfs nog hoger. In de leeftijdsgroep van 18 tot 34 jaar beweerde 68 procent niet te willen betalen voor dat aanbod. Maar hier was 26 procent wel bereid om de gevraagde 1,99 dollar te spenderen, terwijl 5 procent zich daarover geen mening had gevormd.

"Sommige analisten dat video-downloads slechts een beperkt publiek aantrekken," stipt het magazine MediaPost aan. Dat is volgens de onderzoekers uiteraard goed nieuws voor de adverteerders, maar er wordt aan toegevoegd dat zij heel omzichtig te werk moeten gaan met VOD-reclame. "Die moet kort en voorzichtig zijn," wordt er benadrukt. Tot nu toe biedt in de Verenigde Staten alleen Time Warner op AOL gratis VOD aan, gefinancierd door reclame.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home