Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, January 11, 2006

Muziek is dagelijke product geworden


Het downloaden en luisteren naar MP3-spelers creƫert een generatie die muziek niet echt meer apprecieert. Dat stellen onderzoekers van de universiteit van Leicester in Engeland. Ze voeren aan dat de grote beschikbaarheid van muziek ervoor zorgt dat er geen diepe emotionele verbondenheid meer is met de muziek.

Onderzoeksleider Adrian North meent dat de constante beschikbaarheid van songs ervoor zorgt dat muziek als een alledaags product wordt beschouwd dat geproduceerd, verdeeld en geconsumeerd wordt zoals andere verbruiksgoederen. De onderzoekers verbinden daarbij ook de populariteit van allerlei talentshows op televisie, waardoor de zogenaamde iPod-generatie een unieke mogelijk krijgt om te participeren in live-optredens.

"In de negentiende eeuw was muziek een hoog goed met een fundamentele en bijna mystische kracht van menselijke communicatie," aldus North. "Maar de technologische ontwikkelingen van de jongste twintig jaar hebben die beleving grondig veranderd. Door de enorme beschikbaarheid van diverse genres muziek is het publiek het steeds meer als een dagelijks goed gaan beschouwen. Dat heeft geleid tot een eerder passieve houding ten opzichte van de muziek."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home