Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, January 11, 2006

Economie in de media


Cocaïne is wijdverbreid in Britse restaurantkeukens. Veel jonge koks snuiven coke om de lange werktijden beter aan te kunnen. Dat heeft de Britse tv-kok Jamie Oliver gezegd in een gesprek met de Britse boulevardkrant The Sun van dinsdag. "De keukens in Londen zijn vol drugs. En de cocktail van hete olie, scherpe messen en cocaïne is dodelijk," aldus Oliver. Hij vermoedt dat veel beroemde chefs aan cocaïne verslaafd zijn of zijn geweest. Een verbod op drugsgebruik in restaurantkeukens lijkt op zijn plaats, zei Oliver. Hij vertelde dat hij op achttienjarige leeftijd kennis maakte met cokegebruik op zijn werkplek in de keuken van een restaurant. "Ze duwden me het toilet binnen en daar lagen lijntjes coke. Ze zeiden dat ik het moest nemen om de avonddienst gemakkelijker te maken. Maar ik spoelde het door het toilet. Ik was te bang om het te nemen. Ik ben blij dat ik het niet heb gedaan. Ik heb gezien wat het met topkoks doet."

Met de Europese wet die de hoogte van de schadevergoeding vaststelt voor luchtreizigers die het slachtoffer zijn van vertragingen of annuleringen, is niets mis. Dat heeft het Europees Hof dinsdag vastgesteld in een zaak die was aangespannen door brancheorganisaties in de luchtvaart. De IATA, de internationale organisatie van de luchtvaart, wil dat de maatschappijen zelf hun vergoedingsbeleid mogen bepalen. Dat geldt des te meer voor de prijsvechters in de luchtvaart, verenigd in de ELFAA. Zij vinden een vergoeding van minstens 250 euro bij een geannuleerde vlucht niet in verhouding staan tot de ticketprijs van soms maar enkele tientjes. Volgens het Europees Hof is echter met de Europese regeling niets mis. Integendeel, menen de rechters: het zou juist discriminatie zijn als prijsvechters onder een aparte regeling zouden vallen. Het hof heeft ook het argument van tafel geveegd dat de wet in strijd zou zijn met het internationale luchtvaartverdrag van Montreal. De sector voerde verder aan dat de luchtvaart hogere vergoedingen moet betalen dan andere vormen van transport, maar volgens het hof is dat geen probleem. Luchtvaartpassagiers die getroffen worden door vertraging of annulering verkeren in een andere situatie dan getroffen passagiers van andere vervoermiddelen, vinden de rechters.

De luchtvaart heeft een recordjaar achter de rug met 9,2 miljoen vluchten en ruim zevenhonderd miljoen passagiers. De Europese organisatie voor veilig luchtverkeer Eurocontrol in Brussel heeft dat dinsdag gemeld. Het aantal vluchten is 4,5 procent hoger dan het voorgaande jaar. Vooral in Oost-Europa is flink meer gevlogen. Kroatië, Slowakije en Polen zagen een groei van circa 17 procent. De trend in Europa zet de komende tijd door, verwacht Eurocontrol. De organisatie van totaal 35 landen verwacht in 2006 gemiddeld 3 procent meer vluchten. Voor de komende tien jaar wordt 35 procent groei voorzien. "In Europa waren op een gemiddelde dag in 2005 ruim 2 miljoen passagiers in de lucht boven Europa en stegen meer dan 25.000 vliegtuigen op," zei Victor Aguado, directeur-generaal van Eurocontrol. Voor de zomer van 2006 verwacht hij een stijging naar 2,5 miljoen luchtpassagiers per dag: evenveel als de bevolking van Manchester of Warschau. De groei komt volgens Eurocontrol door de goedkope maatschappijen, uitbreiding in Turkije en de ontwikkeling van de Oost-Europese economie. Ondanks het grotere aantal vluchten bleven de vertragingen beperkt. Vertragingen veroorzaakt door de verkeersdrukte duurden gemiddeld 1,9 minuut.

Matsushita, het Japanse bedrijf achter het merk Panasonic, investeert 180 miljard yen (1,28 miljard euro) in een nieuwe fabriek voor grote tv-vlakschermen. De site in het West-Japanse Amagaski moet de grootste eenheid ter wereld worden. De investering komt er om te kunnen voldoen aan de vraag naar grote plasmaschermen. De site wordt de vierde fabriek van dit type en komt nabij een fabriek in Amagasaki die in 2005 opende. Vanaf 2008 rekent Matsushita op een jaarproductie van 6 miljoen schermelementen (107 cm in diagonaal). In mei start de bouw, medio 2007 zou de fabriek in gebruik komen. Matsushita raamt de wereldvraag naar plasma tv-schermen in 2010 op 25 miljoen stuks per jaar. De Verenigde Staten en Europa zijn op dit ogenblik de grootste afzetmarkt, ruim voor Japan.

De verkoop van terreinwagens heeft in 2005 een absoluut record bereikt. Liefst 37.000 wagens werden verkocht, 5,1% méér dan het jaar voordien. En dat terwijl de totale autoverkoop stabiel bleef. Vanaf 1 januari van dit jaar mag een terreinwagen niet meer zomaar als lichte vrachtwagen worden ingeschreven en betaal je er dus meer belastingen voor. Niet alleen moet je de Belasting op Inverkeer-stelling (BIV) betalen, ook de jaarlijkse verkeersbelasting wordt duurder. Die maatregel heeft blijkbaar veel geïnteresseerden ertoe aangezet nog in 2005 een nieuwe terreinwagen aan te schaffen. De 4x4 blijft dus populair. Kopers lieten zich duidelijk niet afschrikken door de vele negatieve verhalen. Eerst waren er de discussies over een verbod op terreinwagens in steden, dan waren er de vandalen die op verscheidene plaatsen in het land de banden van tientallen 4x4-wagens aflieten. Merkwaardig is ook dat de stijging in de verkoop bijna volledig voor rekening van Hyundai is. Het Koreaanse merk zag zijn 4x4-verkoop bijna verdubbelen tot 6.500 stuks.

De groei in de verkoop van elektronische tickets laat de Spaanse luchtvaartmaatschappij Iberia toe om vijfhonderd commerciële functies te schrappen. Daarover zijn onderhandelingen aan de gang met de vakbonden, zo is dinsdag bij het bedrijf vernomen. De meeste afvloeiingen zullen gebeuren via vervroegd pensioen. De maatregel maakt deel uit van het strategisch plan 2005-2008, dat in oktober werd voorgesteld. Het plan voorziet in de schrapping van 2.164 arbeidsplaatsen of 9 procent van het personeelsbestand, dat van 24.300 mensen in 2005 naar 22.136 in 2008 zal krimpen.

Roemenië krijgt van de Europese Unie 274 miljoen euro voor herstelwerkzaamheden na de verwoestende overstromingen van vorig jaar. Dat heeft premier Calin Popescu Tariceanu dinsdag gezegd. Vijftig miljoen wordt betaald uit het Solidariteitsfonds van de EU, zei Tariceanu, en de rest uit fondsen die zijn opgezet om projecten in aspirant-lidstaten te steunen. Roemenië zal naar verwachting in 2007 of 2008 tot de EU toetreden. Vorig jaar werd Roemenië zeven keer achter elkaar bezocht door overstromingen. Deze kostten aan 74 mensen het leven en richtten voor 1,5 miljard euro schade aan.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home