Peugeot-Citroën ontwikkelt kleine brandstofcel
De Franse autoconstructeur PSA Peugeot-Citroën heeft de kleinste brandstofcel ontwikkeld die op dit ogenblik in de autosector kan gebruikt worden. Toch noemt het bedrijf de technologie vooral een oplossing op langere termijn en moet er tot dan vooral gegokt worden op biobrandstoffen en hybride auto's.
"Om het brandstofverbruik op korte termijn te beperken, moet er vooral gebruik gemaakt worden van diesel en biobrandstoffen," benadrukte PSA-voorzitter Jean-Martin Folz. "Op middellange termijn kan er gewerkt worden met hybride wagens en pas op langere termijn kan het gebruik van brandstofcellen uitgespeeld worden. De technologie staat nog echt in zijn kinderschoenen, maar is zeker een antwoord voor de toekomst."
Het Franse bedrijf ontwikkelde de Genepac-brandstofcel, tot nu toe de kleinste uit de autosector. De krachtbron heeft de afmetingen van een grote reiskoffer en levert een vermogen van 80 kilowatt. De energiebron is vooral geschikt voor kleinere stadswagens. De Genepac-cel zou een bereik hebben van 500 kilometer. "Dat is meer dan voormalige projecten, maar nog altijd onvoldoende voor algemeen gebruik," voert het persbureau Reuters aan.
Ook PSA gaf toe dat de kosten en de afmetingen van de brandstofcllen nog altijd een probleem blijven vormen. "Een gedeelte van de Genepac-cel is vervaardigd uit platinium, wat een bijzonder duur metaal is," merkt het bedrijf op. "Maar ook de afmetingen moeten kunnen verminderd worden. Met 57 liter is Genepac al veel kleiner dan vorige versies, maar nog altijd veel te groot voor een kleine personenwagen." Ook het starten bij koude temperaturen zou nog altijd problematisch zijn.
Concurrent Toyota heeft een hybride wagen ontworpen op basis van benzine, maar dat is volgens de PSA-topman geen goed alternatief. "Benzinemotoren verbruiken nog altijd meer dan dieselexemplaren," benadrukte hij. Maar hij deed wel een oproep om het onderzoek naar brandstofcellen intensief verder te zetten, zodat de kostprijs ervan tegen 2010 gehalveerd zou kunnen worden.
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home