Vrouwen hebben andere winkelervaring
Vrouwen krijgen een steeds grotere belangstelling voor technologie-producten, maar producenten en verkopers zijn bijzonder langzaam om in te spelen op het potentieel van deze bijzonder aantrekkelijke doelgroep. Dat stelt Mary Lou Quinlan in haar boek 'Just Ask A Women - Cracking the Code of What Women Want and How They Buy'. Ze voegt er aan toe dat winkelen voor een vrouw dan ook iets totaal anders is dan voor een man.
"Electronica-verkopers veranderen het design van hun winkels, verhogen de marketing naar een vrouwelijk publiek, richten zich op gadgets en voeren meer reclame in vrouwenbladen, in de hoop dat ze deze bevolkingscategorie kunnen omvormen tot kopers," stipt The Washington Post aan. "Maar volgens Mary Lou Quinlan blijven vrouwen terughoudend tegenover de mannelijk gedomineerde winkels." Quinlan stelt dat mannen altijd koortsachtig op zoek gaan naar het snelste en het nieuwste product, terwijl vrouwen liever winkelen in een rustiger en informatieve omgeving en uitkijken naar producten die hun leven eenvoudiger kunnen maken.
Om vrouwelijke klanten aan te trekken hebben verscheidene Amerikaanse retailers de kleuren van hun winkels aangepast en worden de producten anders tentoon gesteld, zodat ze veel minder lijken op een stapelplaats van allerlei elektronica. Ook worden meer vrouwelijke verkopers ingeschakeld. Maar Quinlan stelt dat technologie-bedrijven weinig vrouwen hebben in de hoogste rangen van hun hiƫrarchie. "Dat vertaalt zich ook in de producten die in de rekken terecht komen en de manier waarop de marketing van die goederen gebeurt," voert ze aan. "Weinig producten passen in het vrouwelijk stijlgevoel. Design is het allerbelangrijkste voor wie een vrouwelijk publiek wil bereiken."
Vrouwen kopen volgens Quinlan een product voor heel andere redenen dan mannen. "Ze kopen geen gadgets omdat ze een pionier willen zijn, maar omdat zij en hun vrienden ervaren hebben dat het een nuttig product is," meent ze. "Mannen zijn graag de enige bezitter van het product, maar vrouwen betrekken daar graag hun vriendinnen bij. Maar ze zijn ook gevoelig voor externe invloeden, zoals vrouwenbladen en vrouwenprogramma's." Quinlan stelt dat de winkelervaring voor een vrouw veel socialer is dan voor een man, wat sommige retailers er al toegebracht heeft om vrouwelijke klanten rond te leiden in de winkel.
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home