Amerikaanse auto's worstelen met kwaliteitsimago
De Amerikaanse autobouwers worstelen met een kwaliteitsimago. Vele autobestuurders in de Verenigde Staten zijn immers van mening dat Aziatische auto's beter gebouwd zijn dan de types van de eigen merken. Analisten stellen dat er helemaal geen aanwijzigingen zijn voor een kwaliteitsverschil, maar voegen er aan toe dat de Amerikaanse autoconstructeurs er niet in slagen om dat het publiek ook duidelijk te maken.
Volgens een aantal specialisten vindt het probleem zijn oorzaak in de periode van twintig tot dertig jaar geleden. "Toen was er wel wat aan de hand met de efficiëntie en de betrouwbaarheid van de Amerikaanse auto's," vertelde David Healy, analist bij Burnham Securities, aan het persbureau Reuters. "Sindsdien zijn er echter duidelijk vorderingen gemaakt, maar men slaagt er niet in om dat tot het publiek te laten doordringen."
De auto's van Ford, General Motors en DaimlerChrysler blijven dan ook het onderwerp van schampere opmerkingen en spot. Het imagoprobleem heeft volgens de analisten ook zijn invloed gehad op het dalend marktaandeel van de betrokken bedrijven en de verkoopprijs van tweedehandse Amerikaanse auto's. De Amerikaanse consument rangschikt bij de 31 meest betrouwbare wagens dan ook 29 Japanse modellen. Dat bleek uit een recente enquête van Consumer Reports. De enige twee Amerikaanse modellen waren de Chevrolet Monte Carlo en de Mercury Mariner. Bij de 48 minst betrouwbare merken werden 22 Amerikanse, 20 Europese en 4 Japanse modellen genoemd.
Volgens Brian Moody van de autosite Edmunds.com is dat slechte imago van vandaag wellicht te wijten aan de huidige volwassenen, die als kind hun ouders de hele tijd hoorden klagen over de Amerikaanse auto's. "Het is een emotioneel," aldus Moody. "De Amerikaanse auto's van vandaag zijn even goed als de Aziatische modellen, maar door hun emotionele bagage gunnen een aantal consumenten hen geen tweede kans."
Moody stelde echter dat de grootste problemen van de Amerikaanse consumenten wellicht nu achter de rug liggen. "Een aantal merken is zijn marktaandeel aan het uitbreiden en wordt ook opnieuw meer geapprecieerd," benadrukken ook verscheidene andere analisten. De drie grote Amerikaanse automerken zagen hun marktaandeel op vijf jaar tijd van 65,6 procent teruglopen tot 56,9 procent. Chrysler zag zijn aandeel in diezelfde periode zijn aandeel echter van 2,8 procent naar 3,8 procent stijgen. Toyota zag zijn marktaandeel de voorbije vijf jaar zijn Amerikaans marktaandeel aangroeien van 8,1 procent tot 10,6 procent. Honda ging van 5,9 procent tot 7,4 procent.
Analisten stellen dat het imagoprobleem van de Amerikaanse merken kan opgelost worden door een verbeterde communicatie. "Men moet de mensen weer in de showroom krijgen," stipte Moody aan. "De autosector doet er dan ook goed aan om het publiek op emotioneel vlak te benaderen in plaats van zuiver te stellen dat men goede auto's bouwt." Andere analisten benadrukken dat de autoconstructeurs moeten wijzen op de vooruitgang die wordt geboekt op het gebied van technologie en comfort.
Ze voegen er aan toe dat de sector moet vermijden om constant kortingen en andere financiële voordelen aan te bieden. "Dat geeft de indruk dat die auto's goedkoper worden aangeboden omdat niemand ze wil kopen," stellen ze.
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home