Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, January 08, 2006

Krant heeft nog reclamemogelijkheden


De krant moet zich op een slimmere manier positioneren als reclamedrager. Dat is althans de mening van het magazine Admap. Daarbij wordt gesteld dat het de technologie meer mogelijkheden toelaat en ook de kans biedt om creatiever te werken.

Admap stelt dat de krantensector volop in beweging is, maar dat er met de krant als reclamemedium eigen bijzonder weinig gebeurt. Het is volgens het magazine dan ook hoog tijd dat ook de dagbladreclame zich vernieuwt.

"De krant mag dan één van de oudste massamedia zijn, het medium blijft zich vernieuwen," aldus Admap. "De overgang van steeds meer dagbladen naar tabloid formaat en de toenemende aandacht voor de koppeling met internet bewijzen dat. Maar in het gebruik van de krant als reclamemedium verandert er niet zoveel. De krant wordt nog steeds vooral ingezet om lezers te informeren, op de actualiteit in te haken en multimediale campagnes aan te vullen."

Er wordt opgewezen dat het met de huidige technologie mogelijk moet zijn om slimmer gebruik te maken van de krant als reclamedrager. "Zo kan er meer variatie in campagnes worden gebracht, zodat de advertenties - ook in landelijke dagbladen - nauwer aansluiten bij de regio waar de lezer woont. Ook is het mogelijk in creatief opzicht meer afwisseling in campagnes te brengen."

Admap verwijst ook naar een onderzoek van Millward Brown, waaruit blijkt dat de lezers van tijdschriften van mening zijn dat advertenties te veel en te lang worden herhaald. Over die opmerking zouden ook dagbladadverteerders zich volgens het magazine zich moeten bezinnen.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home