Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, January 18, 2006

Reclame speelt in op conformisme

Conformisme is een sterke psychologisch drijfveer en reclame speelt daarop in door te suggeren dat het merk in kwestie het beste is. Dat schrijft het magazine Psychologie. Het voegt er aan toe dat de meeste reclamemakers zogezegd niets moeten hebben van wetenschappelijke kennis en vooral gericht zijn op inspiratie en intuïtie, maar dat ze onbewust wel degelijk gebruik maken van psychologische mechanismen.

"Reclameblokken op televisie zijn eigenlijk niets anders dan een les toegepaste psychologie," stipt het magazine aan. "Reclamemakers weten heel goed dat mensen graag bij een groep willen horen. Reclame speelt daarop in door te suggereren dat een bepaald merkt het beste is. Het merk lijkt op deze manier populair, met als doel dat het ook populair wordt. Dit wordt ook wel het `false fame effect` genoemd. Mensen willen dus niet buiten de groep vallen, maar vinden het wel prettig om zich te onderscheiden."

Bij identificatie gaat het volgens het magazine om de wens om ergens bij te horen. "Hier spelen reclamemakers op in door bijvoorbeeld hun logo tot symbool te maken, een groep te ondersteunen door sponsoring of door beroemdheden hun product te laten representeren," wordt er opgemerkt.

Het magazine stelt dat veel reclame gebaseerd is op evaluatieve conditionering. "Door mooie beelden, fijne muziekjes en weinig informatie te tonen, wordt gemikt op de emotionele beleving van de consument," stelt Psychologie. "Als deze het fijn vindt om de commercial te zien, dan zal hij vanzelf een positief gevoel krijgen over het geadverteerde product. Andere manieren om tot de consument door te dringen, zijn onder meer het opvoeren van deskundigen, sluikreclame en gebruikmaken van de associatieve manier waarop mensen herinneringen ophalen."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home