Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, January 18, 2006

Bedrijven hebben te weinig communicatietalent

Een goede communicatie - zowel extern als intern - wordt door een groot gedeelte van het bedrijfsleven als zeer belangrijk beschouwd. Maar toch blijkt dat zelfs de grootste ondernemingen in hun bestuur weinig expertise ter zaken hebben. Dat blijkt uit een onderzoek van het communicatie-bureau Burson Marsteller.

"Amper 15 procent van de Global 500 bedrijven heeft corporate communications expertise in de board-room," stipt Burson Marsteller aan. "Bedrijven die dat wel hebben, presteren nochtans gemiddeld 6,6 procent boven het gemiddelde op de aandelenmarkt."

Burson Marsteller wijst er op dat communicatie-expertise op het niveau van de boardroom tastbare resultaten heeft. "Aangezien directies van bedrijven rekenschap moeten afleggen over corporate gedrag en hun commitment aan het publiek belang, is er een toenemende behoefte aan de input van public relations bij beleidsbeslissingen," aldus Burson-Marsteller.

Hoewel uit het onderzoek blijkt dat 85 procent van de Global 500 bedrijven geen corporate communications in de board heeft, heeft 81 procent dat wel op senior managementniveau. Dat is volgens de onderzoekers het vaakst in Amerika (92 procent), gevolgd door Europa (81 procent) en Aziƫ (50 procent).

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home