Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, January 18, 2006

Economie in de media


De Britse middelbare school Brighton College gaat het vak Chinees voor nieuwe leerlingen verplicht stellen. Directeur Richard Cairns van Brighton College stelde dat de maatregel in september bij het begin van het nieuwe schooljaar wordt ingevoerd. Cairns, die zelf nooit in China is geweest, zei dat hij tijdens een vakantie in Australië op het idee kwam om Chinees een verplicht vak te maken. In eennieuwsuitzending hoorde hij dat China de vierde economische macht in de wereld is geworden ten koste van Groot-Brittannië. "We moeten in Groot-Brittannië die uitdaging onder ogen zien," aldus Cairns. "De kinderen van Brighton College kunnen veel profijt hebben van een betere kennis van de Chinese taal en cultuur." Cairns wil twee docenten aantrekken voor het vak Chinees. Ook hoopt hij dat er onder de tientallen Chinese studenten die in Brighton zitten, één of meerdere zijn die een handje willen helpen bij het opzetten van het lespakket.

De lancering van de eerste ruimtesonde naar Pluto dinsdag is uitgesteld wegens ongunstige wind in Cape Canaveral (Florida). De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA had New Horizons om 19.24 uur Nederlandse tijd de lucht in willen schieten. De start werd een paar keer verschoven. De lancering is nu voor woensdag 19.16 uur voorzien. De ruimtesonde van de NASA wordt met een krachtige Atlas V-raket gelanceerd vanaf Cape Canaveral in Florida voor een negenjarige reis naar de verste planeet in ons zonnestelsel. De sonde moet halverwege 2015 de planeet bereiken. Tijdens reis over zes miljard kilometer zalde sonde door het hele zonnestelsel vliegen.

In het Nederlandse Kamp Vught wordt een tentoonstelling gehouden over de vervolging door de nazi's van de Jehovah's Getuigen. Het voormalige doorgangskamp wijdt er een tentoonstelling aan, die 31 januari wordt geopend en tot en met 23 april te zien is. In Duitsland kregen de Jehovah's Getuigen al snel na de machtsovername door de nazi's in 1933 te maken met vervolging. Op grond van hun geloofsovertuiging weigerden ze onder meer lid te worden van de nationaalsocialistische NSDAP, de nazivlag te groeten, krijgsdienst te verrichten, te werken in de oorlogsindustrie en een gelofte van gehoorzaamheid aan de staat af teleggen. In Nederland kwamen tijdens de bezetting tientallen Jehovah's Getuigen in kamp Vught terecht. Van de ongeveer vijfhonderd leden die het Wachttorengenootschap in 1940 telde, hebben de Duitsers er 456 opgepakt en 308 naar vernietigingskampen gedeporteerd. Van die laatste groep keerden er 175 na de oorlog terug.

De industriële site van Vieille Montagne in Grâce-Hollogne wordt binnenkort gesaneerd, zo deelde het kabinet van Waalse milieuminister Benoît Lutgen dinsdag mee. De site is zwaar vervuild, maar een vervuiling via de lucht zoals in een aantal Noord-Limburgse gemeenten rond oude fabrieken van Union Minière, valt niet te vrezen aldus het kabinet. Enkel de vervuiling van waterlagen is mogelijk, maar er wordt nergens in de omgeving water opgepompt. De site van 26 hectare werd in1984 gesloten. Umicore, het vroegere Union Minière, heeft een saneringsplan opgesteld, dat overgemaakt werdt aan de Waalse afvaldienst Office wallon des déchets, die zelf een onderzoek van de site liet uitvoeren. De site van Vieille Montagne is sterk vervuild met onder meer zware metalen, en is opgenomen op de lijst van 200 Waalse sites die gesaneerd dienen te worden. De kosten van de sanering zijn voor Umicore. "Ze vallen niet ten laste van de overheid. Het isbelangrijk dat een onderneming zijn verantwoordelijkheid opneemt", luidde het nog op het kabinet.

De Belg zal in 2006 consumeren, maar hij zal dat doen als een goede huisvader. Dat blijkt uit de vierde editie van de Observateur Cetelem, die de consumptie in 12 Europese landen in beeld brengt. In september 2005 werden 8.000 personen uit België, Frankrijk, Italië, Spanje, Rusland, Slovakije, het Verenigd Koninkrijk, Polen, Portugal, Hongarije, Tsjechië en Duitsland ondervraagd over hun koopgedrag enconsumptiedrang. Van alle Europeanen blijkt de Belg het minst pessimist te zijn over de situatie in zijn land, hoewel het positieve gevoel aanzienlijk gedaald is tegenover 2004. De Belgische consument plant uitgaven, maar hij zal dat doen met de nodige zorg want hij maakt zich onder andere zorgen over de hoge werkloosheidsgraad, de hoge energieprijzen en zijn pensioen.

Het Russische staatsgasbedrijf Gazprom is van plan de Britse markt te veroveren. De gasgigant wil binnen tien jaar 20 procent van het land voorzien van gas, meldde de Britse krant The Guardian. In een interview liet exportdirecteur Alexander Medvedev weten dat het zijn deel op de Britse markt zou kunnen vergroten door een bestaande leverancier zoals Scottish Power over te nemen. Dat voorziet momenteel ruim vijf miljoen klanten van gas. De Rus benadrukte dat Groot-Brittannië, dat door de dalende olie- en gasreserves in de Noordzee steeds meer terugvalt op buitenlandse leveranciers, niets hoeft te vrezen van Gazprom of Rusland. Het machtige staatsbedrijf was een belangrijke speler tijdens het hoogoplopende prijsconflict met Oekraïne over nieuwe tarieven voor de levering van gas. Tijdens de ruzie sloot het bedrijf zelfs tijdelijk de gastoevoer naar Kiev af.Europa is voor aardgas voor eenvijfde tot een kwart afhankelijk van Rusland. Groot-Brittannië neemt echter nauwelijks Gazprom-gas af.

De Nederlandse minister Peijs heeft een overeenkomst gesloten met vier partijen over de exploitatie van de Betuweroute, de goederenspoorlijn tussen de haven in Rotterdam en het Duitse Ruhrgebied. De spoorbeheerder ProRail, de havenbedrijven uit Amsterdam en Rotterdam en de commerciële onderneming Towrail mogen gedurende vijf jaar het traject uitbaten. Ze werken samen onder de naam Green Tulip Railway Company (GTRC). De Betuweroute gaat op 1 januari 2007 open. In april vorig jaar werd een eerste voorstel, waarbij de exploitatie naar ProRail en het Havenbedrijf Rotterdam zou gaan, door het Nederlandse parlement weggestemd. De Nederlandse overheid zou in de aanloopperiode immers moeten bijpassen voor een lijn die al aanzienlijk duurder uitvalt dan geraamd. Het nieuwe voorstel brengt de overheidsbijdrage terug van 64 miljoen euro tot 35,6 miljoen euro over een periode van vijf jaar. Een ander heikel punt omtrent de Betuweroute is de vergoeding die railvervoerders moeten betalen voor het gebruik van het traject. "Op verzoek van de Kamer brengt GTRC kostendekkende tarieven in rekening," aldus Peijs. Daardoor zal de kostprijs voor transportbedrijven duurder worden.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home