Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, January 17, 2006

Publiek wordt Eurosport-reporter


Nu er weer een super-sportjaar - met de Olympische Winterspelen in Turijn en het Wereldkampioen Voetbal in Duitsland - van start is gegaan, proberen de gespecialiseerde sportzenders met allerlei online activiteiten communities op te bouwen om het sportminnend publiek aan zich te binden. Eurosport kiest daarbij voor een combinatie van weblogs, online directe uitzendingen en multimedia.

"Wij willen de internaut een steeds betere service aanbieden," benadrukte Stéphanie Delestre, directeur nieuwe media bij Eurosport, tegenover Le Journal du Net. "Bovendien willen we ook op het gebied van innovatie de frontlinie vormen." De vijf Eurosport-sites - Engels, Duits, Frans, Spaans en Italiaans - werden dan ook helemaal heropgebouwd, met op de homepage meer ruimte voor beelden en een venster voor live-uitzendingen van sportevenementen over de hele wereld. Daarnaast is er ook een videocenter dat toegang biedt tot meer dan 12.000 video-reportages. Volgende maand wil Eurosport trouwens ook beginnen met een Russische versie.

Eurosport legt bij de nieuwe site vooral de nadruk op multimedia, waarbij volgens Journal du Net is Frankrijk naar een samenwerking zou gestreefd worden met de televisiezender TF1. "Maar dat leidt niet tot een betalend aanbod," aldus het magazine. "Eurosport blijft bij zijn gratis model, met een financiering vanuit de reclame." Maar Stéphanie Delestre voert daarbij aan dat Eurosport niet de bedoeling heeft om rechtstreekse uitzendingen te brengen die al op een ander kanaal lopen. "Er moet vooral gedacht worden aan de complementariteit van de media," voert ze aan.

Maar even belangrijk wordt het opbouwen van een Eurosport-community rond de website. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van weblogs, enquêtes en discussiefora. Eurosport nodigt zijn bezoekers trouwens uit om sportverslaggever te worden. Er wordt hen gevraagd artikels, video's en reportages door te sturen.

"Dat is immers de online realiteit van vandaag," benadrukken de ontwerpers. "Dertig procent van de internauten publiceren informatie op weblogs en we gaan stilaan in de richting van een massaproductie van informatie. We moeten die informatie dan ook gaan zoeken waar ze aangeboden wordt." In dat verband kaderen ook projecten met multimedia en podcasting.

Eurosport wil met deze strategie zijn online ontwikkeling verder zetten. Op één jaar tijd zou de zender zijn Europees marktaandeel willen verdubbelen en met zijn vijf websites 3,5 miljoen unieke bezoekers aantrekken.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home