Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, January 12, 2006

Italiaanse jongeren laten voetbal vallen

Het Italiaanse voetbal wordt bedreigd door een gebrek aan jong talent. Die alarmkreet is afkomstig van Marcello Lippi, trainer van de Italiaanse nationale voetbalploeg. De grote schuldige van die evolutie is volgens hem het Amerikaanse worstelen, dat bij de Italiaanse jongeren bijzonder populair blijkt te zijn en hen van het straatvoetbal weghoudt.



De nieuwe helden van de Italiaanse jongeren blijken niet langer Alessandro Del Piero en Francesco Totti te zijn, maar wel Amerikaanse worstelaars zoals Ray Mysterio en Undertaker. Ouders en pyschologen hebben al benadrukt te vrezen dat dit zal leiden tot een groeiend geweld op Italiaanse scholen.

In november werd in Italië een tournee georganiseerd van het World Wrestling Entertainment. De show was op enkele dagen tijd uitverkocht. Op scholen proberen jongeren de gevechten van de worstelaars na te bootsen en de WWE-merchandising bleek tijdens de nieuwsjaarsperiode als zoete broodjes te verkopen. De WWE-televisieprogramma's - met kaskrakers als 'Wrestlemania' en 'Smackdown' - worden elke dag twee uur lang op de Italiaanse televisie getoond.

Vera Slepoj, voorzitster van de Italiaanse vereniging van psychologen, benadrukte dat de populariteit van de shows op een aantal scholen al geleid heeft tot agressie. "Het Amerikaanse worstelen grijpt naar de oudste en brutaalste rolmodellen, gebaseerd op zuivere agressie," vertelde ze aan het persbureau Reuters. "Dat is bijzonder gevaarlijk voor jongeren tussen acht en elf jaar, die dikwijls zonder volwassen begeleiding naar televisie zitten te kijken."

Jonathan Sully, internationaal marketing-manager van de WWE, gaf toe dat Italië inderdaad heel fanatiek reageert op het gebeuren. "De WWE is al veel langer actief in Groot-Brittannië, maar de groei in Italië is bijzonder opmerkelijk." De organisatie hoopt dat het Italiaanse succes ook uitgevoerd zal kunnen worden naar Frankrijk en Spanje. Ook in Duitsland wordt het programma uitgezonden, maar de grote successen liggen tot nu toe vooral in het Verre Oosten en Mexico.

Sommige Italiaanse leerkrachten merken op dat hun leerlingen over niets anders meer praten. Maar de WWE stelt dat geregeld waarschuwingen uitgestuurd worden dat kijkers het gedrag en de bewegingen van de Amerikaanse worstelaars niet mogen kopiëren. Dat bericht staat ook op de website van de organisatie. Bovendien stelt Sully dat de WWE in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië een aantal opvoedingsprojecten ondersteunt.

Psychologe Slepoj voerde aan dat bij de omroepen aangedrongen werd om de uitzendingen te verschuiven naar de laatavond, maar voegt er aan toe dat die vraag omwille van commerciële redenen werd genegeerd. "De inkomsten van merchandising en reclame zijn veel te groot," merkte ze op. "Maar dat gaat ten koste van het psychologische welzijn van de Italiaanse jongeren."

Tijdens de eindejaarsperiode was de merchandising met poppen van WWE-sterren Batista, John Cena en Big Show, geregeld uitverkocht. Slepoj merkte op dat Italiaanse ouders veel bewuster zouden moeten worden over het kijkgedrag van hun kinderen en hekelde het gebrek aan controle dat in vele gezinnen heerst. Zij vreesde dat de Italiaanse jongeren door de WWE-voorbeelden over enkele jaren ook hun geschillen op een agressiever manier zullen afwikkelen.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home