Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, January 13, 2006

Hardrock-gevoel voor Amerikaanse autosport


De Indy Racing League, de Amerikaanse tegenhanger van de Formule Eén en organisator van de wereldberoemde Indianapolis 500, heeft Simmons Abramson Marketing ingeschakeld om de marketingcampagne op te zetten voor het nieuwe seizoen. Dat is op zich weinig wereldschokkend nieuws, maar achter het marketingbureau zit niemand minder dan Gene Simmons, frontman van de hardrock-groep Kiss.

Samen met zijn partner Richard Abramson werkte Simmons de campagne 'I Am Indy' uit. Die wordt gespreid over televisie, radio, print en het internet en doet beroep op IRL-boegbeelden Danica Patrick, Dan Wheldon, Sam Hornish, Helio Castroneves, Tony Kanaan, Dario Franchitti en Buddy Rice. De campagne krijgt ook een eigen song, uitgevoerd door de groep Bag en met Simmons als co-auteur. Het nummer is ook terug te vinden op de website www.indycar.com.

Veel details over de samenwerking zijn nog niet bekend gemaakt, maar Simmons stelde alvast dat er ook een Indy-kledinglijn komt. De campagne moet volgens de IRL leiden tot een grotere groep echte Indy-fans. "De campagne is heel agressief opgevat en dat is volgens mij wat de IndyCar nodig heeft," benadrukte IRL-voorzitter Brian Barnhart tegenover ABC News. Simmons zelf wil met de campagne duidelijk maken dat de Indy 'coolest of the cool' is. "Indy is multinationaal en overstijgt alle lijnen en grenzen," benadrukte hij.

De song 'I am Indy' wordt door een aantal insiders de eerste officiële hymne van een moderne professionele sport genoemd. Simmons richtte Kiss 32 jaar geleden op, een groep die een commercieel succes werd met meer dan 2.500 merchandising-contracten en aanverwante projecten. Zo ging de groep in zee met Holiday Inn, Nike, Pepsi Cola, Coca Cola en Universal Hotels. Daarnaast zijn er ook Kiss-kredietkaarten (Visa), Kiss-fototoestellen (Canon) en Kiss-stripverhalen.

Simmons heeft ook twee eigen televisieprogramma's en bracht twee boeken op de markt ('Kiss and Makeup' en 'Sex Money Kiss'), die beide bestsellers werden. Daarnaast zijn er ook nog de tijdschriften 'Geen Simmons Tongue' en 'Gene Simmons Game' en het uitgeversbedrijf Simmons Books, maar ook het dvd-label Simmons Audio Visual en het platenlabel Simmons Records. Tenslotte heeft hij ook een aantal televisie- en filmoptredens op zijn palmares staan.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home