Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, December 16, 2005

Wordt Ghanese stad van de kaart geveegd?


Een goudmijn, grotendeels in handen van een Amerikaanse multinational, dreigt een Ghanese stad van 20.000 inwoners op te slokken. Dat meldt het magazine OneWorld, dat eraan toevoegt dat de Ghanese autoriteiten niets aan de overlast doen, ondanks protesten van bewoners doen.

De stad Prestea huisvest de grootste goudmijn van de Amerikaanse multinational Gold Star Resources, die er negentig procent van de Bogoso-mijn bezit. De resterende tien procent is in handen van de Ghanese overheid. "De mijn brengt dit jaar zo'n 3.600 kilo goud op en breidt steeds verder uit," aldus OneWorld. "Het postkantoor, het arbeidsbureau en het enige tankstation in de stad moesten al wijken voor de uitbreiding."

Bovendien klagen de Inwoners van Prestea over de overlast die veroorzaakt wordt door de nabijheid van de mijn. "Zo zouden woningen zijn ingezakt en leidingen zijn vernield door de explosies," voert OneWorld aan. "Ook maken omwonenden zich zorgen over het stof dat de goudmijn verspreidt." Er wordt aan toegevoegd dat het Ghanese milieuministerie in september bleek in te gaan op de verzuchtingen van de bewoners. "Het ministerie dwong Bogoso Gold, de dochtermaatschappij van Gold Star Resources, een deel van de mijn te sluiten. Dit zou pas weer mogen opengaan als een politiebureau werd verplaatst, een ringweg aangelegd en een omheining gebouwd."

Bogoso Gold voldeed echter aan de eisen en begin november gaf het ministerie toestemming om de activiteiten te hervatten. "Dit besluit was een klap in het gezicht van de inwoners van Prestea," aldus nog OneWorld. "Ze stellen dat het ministerie met deze beslissing voorbij gaat aan de problemen van de stedelijke bevolking. Volgens de vertegenwoordigers van de bewoners zouden zowel het ministerie als het parlement meer geïnteresseerd zijn in de bedrijfsresultaten van Bogoso dan in het welzijn van de omwonenden."

De bewoners vinden volgens het magazine dat ze meer te lijden hebben van de mijn dan dat ze er van profiteren. "Voorheen zorgde de mijn voor veel werkgelegenheid, maar in 2002 werd hij overgenomen door het Amerikaanse bedrijf en verloren veel mensen hun baan," aldus OneWorld. "Van de 2.000 personeelsleden hebben amper 220 mensen hun baan kunnen behouden."

De bewoners krijgen naar eigen zeggen onvoldoende compensatie voor geleden schade, zoals ingestorte huizen. Een woordvoerder van de mijn verklaarde dat de klachten overdreven zijn en elke schadeclaim serieus wordt bekeken. "Uitbreiding van de mijn kan bovendien enkele honderden banen opleveren," stipte hij daarnaast aan. De mijn ziet zich ook geconfronteerd met zo'n vijfduizend illegale gouddelvers, die zich rondom de stad hebben gevestigd. Zij delven kleine hoeveelheden goud, die wettelijk eigendom zijn van Bogoso.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home