Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, December 16, 2005

Formule Eén moet kalender beperken


De Formule Eén moet vermijden dat er teveel wedstrijden op de kalender worden gezet. Dat heeft McLaren-topman Ron Dennis verklaard in verband met de negentien grote prijzen die vorig jaar werden gereden. Dat was een record en dat aantal wordt dit jaar nog eens overgedaan. Dennis waarschuwde voor een saturatie, vergelijkbaar met de voetbalsport.
Ron Dennis voert daarbij aan dat het niet echt ideaal is dat Italië (Imola en Monza) en Duitsland (Nürburgring en Hockenheim) jaarlijks twee grote prijzen hebben. "Er wordt geargumenteerd dat we ons meer zouden moeten richten op markten die helemaal achter de motorsport staan," aldus Dennis. "In Duitsland is er een grote markt voor de motorsport. Dat zou dus die twee wedstrijden kunnen verrechtvaardigen. Maar ik ben voorstander van een afwisseling tussen beide circuits. In totaal zouden we jaarlijks niet meer dan zestien of zeventien races mogen organiseren."

De McLaren-baas stelt dat het publiek af en toe een rustperiode nodig heeft, zodat men in staat is de spanning en verwachtingen van een nieuw wereldkampioenschap op te bouwen. "Op voetbalgebied beleven we dit ogenblik een echte saturatie," voerde hij aan. "We moeten vermijden dat ditzelfde ook gebeurt in de Formule Eén." Het nieuwe seizoen start op 12 maart in Bahrein en eindigt op 22 oktober in Brazilië.

De voorbije jaren waren er telkens nieuwe races in Bahrein en China (2004) en Turkije (2005). Maar in de kalender van dit jaar werd gezorgd voor een scheiding tussen de Europese races en het wereldkampioenschap voetbal in Duitsland. Dennis stelt dat er elk jaar een periode van drie maand zonder races zou moeten ingevoerd worden en dat de kalender de globale natuur van het kampioenschap zou moeten weerspiegelen.

Voor hem is de keuze tussen een tweede race in Italië en één in Rusland voor de hand liggend. "We zijn een wereldkampioenschap en zouden Rusland niet mogen weigeren door twee races in Italië te organiseren," benadrukte hij. Maar Monza is het snelste en oudste circuit van het wereldkampioenschap en Imola ligt zowat in de Maranello-fabriek van Ferrari.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home