Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, December 15, 2005

Ford komt terug op beslissing



De Amerikaanse autoconstructeur Ford gaat nu toch door met de reclame voor Jaguar en Land Rover in holebi-tijdschriften. In een brief aan de betrokken uitgaves benadrukte Ford dat het bedrijf de beslissing had genomen om toch reclames te plaatsen voor alle acht merken van de Amerikaanse autostal. Maar vele reclamemakers vragen zich af hoe ver belangengroepen voortaan zullen durven gaan om adverteerders te beïnvloeden.

Vorige week raakte bekend dat Ford zijn reclamecampagnes voor Land Rover en Jaguar zou terugtrekken uit de holebi-publicaties, nadat het bedrijf zware kritiek had gekregen van een rechtse christelijke groeperingen en zelfs met een boycot bedreigd werd. Door zijn beslissing bracht Ford echter ook zijn relatie met een belangrijke doelgroep in gevaar. De Amerikaanse holebi-bevolking heeft immers een koopkracht van ongeveer 610 miljard dollar.

Voor de betrokken tijdschriften ('Out' en 'The Advocate') zou de impact van het verlies aan reclame miniem geweest zijn. Ford investeerde in oktober 272 miljoen dollar aan tijdschriftenreclame, maar daarvan ging slechts 1 miljoen dollar naar reclame in de twee bewuste bladen. Jaguar en Land Rover investeerden daarbij 503.000 dollar, gespreid over 29 volledige bladzijden. Voor PlanetOut, eigenaar van de tijdschriften, gaat het om één procent van zijn totale reclame-inkomsten.

De reclamesector vreest echter dat Ford aanleiding zou kunnen geven tot een nieuwe trend en vraagt zich af hoe ver belangengroepen zullen durven gaan om adverteerders te beïnvloeden. Ford blijft echter ontkennen toegegeven te hebben aan de druk van de American Family Association, die zich hevig verzet tegen elke poging om in de Verenigde Staten tot een gelijkberichtiging van holebi's te komen.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home