Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, December 14, 2005

Moet Ford holebi's laten vallen?


De Amerikaanse autobouwer Ford heeft beslist om reclame voor zijn luxemerken Jaguar en Land Rover terug te trekken uit holebi-publicaties. Het bedrijf werd immers bedreigd met een boycot door de rechtste American Family Association (AFA), die de constructeur ervan betichtte homo-vriendelijk te zijn. Maar Ford wordt nu ook geconfronteerd met kritiek vanuit de holebi-hoek.

Ford zit meteen midden in een ideologische probleem met de American Family Association en de holebi-beweging, die erop aanstuurt dat de constructeur zijn beslissing zou herzien en zichzelf zou distanciƫren van de AFA. Inmiddlels hebben toplui van Ford volgens het persbureau Reuters in Washington een ontmoeting gehad met vertegenwoordigers van Amerikaanse homo- en lesbienne-organisaties.

"We hebben gevraagd dat Ford zijn relatie met deze extremistische groep zou afbreken, de reclame voor Jaguar en Land Rover zou hernemen en verder blijven investeren in organisaties die streven naar gelijkberichtiging," vertelde Joe Solmonese, directeur van de Human Rights Campaign, aan het persbureau. Ford stelt echter dat de reclame werd opgezegd uit besparingsoverwegingen en zou geen toezeggingen gedaan hebben om de reclame te hernemen.

"Ford is terechtgekomen in het kruisvuur van een culturele strijd," stipte Judy Phair, voorzitter van de Public Relations Society of America, aan. "De constructeur moet duidelijk maken dat de reclame over auto's gaat en niets te maken heeft met een keuze van levensstijl. Eerder al hebben ook Microsoft en Walt Disney met gelijkaardige problemen af te rekenen gekregen toen ze zowel beide groepen probeerden te bereiken. "Het heeft alles te maken met een groeiende polarisatie," aldus nog Phair. "In de Verenigde Staten zijn homorechten een bijzonder delicaat onderwerp."

Voor Ford komt de herrie op een ongelegen ogenblik, midden in een herstructurering die de verliezen op de Amerikaanse markt moet wegwerken. "Ford heeft zowel de conservatieve christenen als holebi-consumenten nodig," benadrukte Dave Cole, voorzitter van het Center for Automotive Research. "Er is dikwijls geen tussenweg, maar Ford probeert die wel te vinden. In dergelijke situaties is het nagenoeg onmogelijk om te winnen."

De AFA riep in mei al op tot een boycot van Ford, maar schortte die actie na gesprekken met Ford-dealers voor zes maanden op en heeft die nu helemaal afgelast. "Wij waarderen iedereen, ongeacht hun ras, religie, geslacht, seksuele geaardheid en culturele of fysieke verschillen," benadrukte Bill Ford Jr., topman van de Amerikaanse constructeur.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home