Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, December 14, 2005

Ringtones in de hitparade?


Een nieuwe generatie songwriters ziet in de ringtones voor mobiele telefoons als een opkomend medium voor artistieke expressie. Dat stelt het magazine Forbes. Een groeiend aantal muziekmakers gebruikt exclusief materiaal om zijn boodschap van maximaal twintig seconden in een beltoon te verpakken.

"Ringtones zijn enorm lucratief," aldus Fortune. "Wereldwijd brengt het meer dan twee miljard dollar op. Dit gebeurt in de vorm van inkomsten voor platenmaatschappijen die een licentie hebben op hun geluid en verkopers en telecombedrijven die de toontjes verkopen voor twee dollar per stuk

De ringtonetechnologie komt uit Finland, waar men de telefoons van belangrijke personen wilde personaliseren om ze uit elkaar te kunnen houden. In 1997 werd de technologie door Nokia gecommercialiseerd. Pas sinds korte tijd echter zien muziekfiguren als Sir Mix-Al-Lot de ringtones als platform voor hun creativiteit, mede door de betere geluidskwaliteit van de toontjes. Ook een aantal productiebedrijven zien in de ringtones grote mogelijkheden voor artiesten.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home