Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, December 13, 2005

Online en print steeds meer samen


De Amerikaanse krant USA Today heeft geen afzonderlijke online redactie meer. De 75 webredacteurs werden toegevoegd aan de gewone redactie, die nu vijfhonderd journalisten zal tellen. Daarmee wil de krant zich naar eigen zeggen strategisch aanpassen aan het groeiend belang van het internet in de nieuwsverslaggeving.

De website USAToday.com had in oktober tien miljoen unieke bezoekers en moest daarbij alleen The New York Times laten voorgaan. De gedrukte versie is de grooste krant van de Verenigde Staten met een oplage van 2,3 miljoen exemplaren. Het samenvoegen van beide redacties heeft de bedoeling om de lezer nieuws aan te bieden waar, wanneer en hoe hij dat wil. Dit betekent dat de journalisten beide vormen van publiceren zullen moeten hanteren en combineren.

In eerste instantie wordt de integratie uitgebouwd op de redacties toerisme, entertainment en nieuwsverslaggeving. "Daar hebben we al een traditie van samenwerking en kunnen we uitzoeken hoe die operaties nog efficiƫnter kunnen opgezet worden," aldus de hoofdredactie. "Van daaruit zal de samenwerking ook uitgebreid worden naar de andere departementen." De hoofdredactie stelt verder dat de samenvoeging van de redacties tot een betere vorm van journalistiek zal leiden, zowel in de gedrukte krant als in de online versie.

Eerder hadden ook al the New York Times en the Fresno Bee de online redactie samengevoegd met de rest van hun journalisten.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home