Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, December 13, 2005

Kranten zijn als vinyl platen


Andrew Gowers, gewezen uitgever van The Financial Times, wil niets meer met inkt en dode bomen te maken hebben. Kranten zijn volgens de journalistieke veteraan, die opstapte na een dispuut met het moederbedrijf rond de strategische ontwikkeling van het Britse financiƫle blad het equivalent van een muziekbedrijf dat zich specialiseert in vinyl platen.

Kranteneigenaars hebben volgens Andrew Gowers nog steeds niet door welke kracht er uitgaat van het internet. "Alleen kranten die echt originele content leveren en snel leren hoe dat vertaald kan worden naar het nieuwe medium, zullen in staat zijn te overleven," stelde hij in het magazine Advertising Age.

Gowers merkte daarbij op dat de consumenten niet alleen massaal naar het internet overstappen, maar ook leren hoe ze hun eigen content moeten samenstellen en daardoor televisiestations, kranten en dergelijke steeds meer overbodig maken. "Met de snelle verschuiving van reclamegelden naar het internet, zullen websites weldra in staat zijn om zelfbedruipend te werken," voegde hij daar aan toe.

Het magazine stelt echter dat zelfs de snel groeiende internet-belangstelling wellicht niet voldoende zal zijn om de inkomsten van de gedrukte versies te evenaren. "Maar het antwoord ligt wellicht in een verschuiving naar een nieuw journalistiek model," stipt Advertising Age aan. "Uitgevers zullen geen geld meer hoeven te verspillen om journalisten bestaande verhalen te laten herschrijven, maar die samen te stellen uit het online aanbod. Dat zal journalisten tijd geven om weer achter echt originele verhalen te gaan. Bestaalmodellen zouden journalisten moeten aanmoedigen om zich ondernemender op te stellen."

"Bovendien zullen journalisten moeten getraind worden om multimedia-content te leveren," benadrukte Rafat Ali, eigenaar van Paidcontent.org, een website die zich specialiseert in nieuwe mediamodellen. "Sommige uitgevers deinzen daar nog voor terug uit vrees in conflict te komen met de vakbonden, maar indien ze niet oppassen zullen anderen hen daarin voor zijn," stipte hij aan.

Daarnaast is er volgens Advertising Age ook nog de content die door de gebruiker gegenereerd wordt. "Ali denkt niet dat deze burger-journalist de professionele reporter zal vervangen, maar er zal wel gebruik van gemaakt worden," voerde hij aan. "De redacties zullen meer de rol van een curator zijn en binnenkomende content analyseren en contekstualiseren.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home