Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, December 12, 2005

Jaguar staat niet te koop


Autoconstructeur Ford is niet van plan om zijn verlieslatend Jaguar-merk af te stoten. Dat heeft Lewis Booth, hoofd van Ford Europa, benadrukt als reactie op geruchten dat de Britse dochteronderneming van Ford te koop zou staan. Zo werd er geopperd dat Renault geïnteresseerd zou zijn, maar dat wordt door Booth tegengesproken.

Booth vertelde aan het persbureau Reuters dat de groep verder zwaar blijft investeren in Jaguar. Er is volgens hem dan ook geen sprake van een eventuele verkoop. De Britse autobouwer werd in 1989 door Ford aangekocht voor een bedrag van 2,82 miljard dollar. Maar het bleek bijzonder moeilijk om het prestigieuze merk weer winstgevend te maken. Gehoopt werd dat Jaguar in 2007 weer winst zou maken, maar in september werd toegegeven dat deze inschatting te optimistisch was geweest.

Samen met Volvo en Aston Martin behoort Jaguar tot de Premier Automotive Group van Ford. Booth benadrukte dat Ford Europe dit jaar een winst zal maken van 100 tot 200 miljoen dollar. Er verdwijnen wel 2.600 banen, maar gehoopt werd dat dit zonder gedwongen ontslagen zou kunnen gerealiseerd worden. Daarover worden op dit ogenblik in diverse Europese landen onderhandelingen gevoerd.

Booth nam in Brussel deel aan CARS 21, een thinktank van autoproducenten en afgevaardigden van de Europese Unie. Daar werd een stappenplan van tien jaar besproken om de Europese autosector meer concurrentieel te maken. Daarbij zou aangestuurd worden op een betere Europese regelgeving, het opdrijven van onderzoek en ontwikkeling, het werken aan veiligheidsprojecten en een betere toegang tot markten zoals China.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home