Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, December 13, 2005

P2P-gebruikers belangrijk voor muziekindustrie


De mening van p2p-gebruikers kan belangrijk zijn voor de toekomst van de muziekindustrie. Een studie van het Berkman Center for Internet & Society van de Harvard Law School wijst immers uit dat aanbevelingen van die consumenten extra voordelen kunnen opleveren voor de industrie, muzikanten en fans. De onderzoekers stellen dat de sector zich niet mag blijven vastpinnen op het bestrijden van downloads, maar zich aan de nieuwe beweging moeten aanpassen.

"De muziekindustrie heeft altijd gesteld dat file-sharing een zware bedreiging vormde voor de overleving van de sector," stipt de krant The Boston Globe aan. "Maar uit de studie van het Berkman Center blijkt dat deze p2p-gebruikers juist een extra troef kunnen vormen voor de sector. Men kwam immers tot de vaststelling dat het opstellen en raadplegen van voorkeurslijstjes een grote kracht kan betekenen in de online muzieksector."

Nagenoeg één vierde van de downloaders benadrukte dat de mogelijkheid om muziek met anderen te delen een centrale factor is bij het uitkiezen van een online muziekservice. Eén op drie bleek bovendien geïnteresseerd te zijn in technologie die hen toelaat muziek te ontdekken en aan te bevelen, zoals het opstellen en publiceren van eigen voorkeurslijstjes. Eén op tien gaf bovendien toe geregeld muziekaankopen te doen op basis van aanbevelingen van anderen.

"De sector probeert nu al acht jaar alle vormen van file-sharing te bestrijden," aldus onderzoeker Derek Slater. "Grotendeels is dat echter een mislukking geworden. Wij menen dat de industrie er beter zou aan doen om in te spelen op wat er toch al aan de gang is. Mond-aan-mond reclame zijn altijd een krachtig marketing-instrument geweest." Zo wordt erop gewezen dat zowel MusicStrands als iTunes toelaten dat fans voorkeurslijstjes plaatsen. Dat zijn er inmiddels honderdduizenden geworden en MusicStrands laat ook toe dat fragmenten van dertig seconden beluisterd worden, met verwijzingen naar online locaties waar de nummers aangekocht kunnen worden.

Volgens de onderzoekers zal over vijf jaar ongeveer een kwart van alle online muziekaankopen gebeuren op basis van dergelijke aanbevelingen. "Maar indien men het legale downloaden wil aanmoedigen, zal de sector zich soepeler moeten opstellen," voerden ze aan. "Bovendien zouden ze van deze mogelijkheden gebruik moeten maken om nieuwe groepen of oudere nummers onder de aandacht te brengen."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home