Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, December 14, 2005

Einde aan verliezen luchtvaart?


De International Air Transport Association (IATA) zegt dat de luchtvaartindustrie in 2007 na zes zware verliesjaren opnieuw winstgevend zal kunnen worden. Tegelijkertijd waarschuwt de organisatie echter dat de hoge brandstofprijzen een constante bedreiging blijven dat het herstelproces aan het vertragen is.

IATA-baas Giovanni Bisignani stelde dat de luchtvaartindustrie door de zwaarste crisis uit zijn geschiedenis gaat. "Hoewel het aantal passagiers de voorbije jaren bijzonder sterk is gestegen, begint die groei nu te vertragen," waarschuwde hij. "Vorig jaar kon men daar nog een groei van 15,6 procent optekenen, maar dat zal dit jaar terugzakken tot 7,8 procent. Voor volgend jaar is nog een groei voorzien van 5,7 procent."

Samen met zware kostenbesparingen heeft die passagiersgroei er volgens de organisatie mee voor gezorgd dat de luchtvaartmaatschappijen terug uitzicht hebben op winst. "Maar de hoge prijs van de brandstof weegt nog altijd bijzonder zwaar op de sector," stipte IATA-economist Brian Pearce uit. Hij voorspelt dat de sector dit jaar een verlies zal boeken van ongeveer 6 miljard dollar. Dat is minder dan de oorspronkelijke ramingen van 7,4 miljard dollar. Die verbetering is volgens hem het gevolg van dalingen van de brandstofprijzen.

De IATA voorspelt verder dat de verliezen volgend jaar nog verder zouden inkrimpen tot 4,2 miljard dollar, om in 2007 uiteindelijk terug een winst te maken van meer dan 6 miljard dollar. "Maar dat is nog altijd niet voldoende om de kapitaalkosten van de sector te dekken," werd er echter opgemerkt. Wel werd er opgemerkt dat vele maatschappijen buiten de Verenigde Staten sinds 2002 operationele winsten maken. Amerikaanse luchtvaartondernemingen zouden op dat vlak nu dicht bij een break-even zitten.

De operationele winsten zouden over twee jaar ongeveer drie procent kunnen bedragen, maar dat is volgens Pearce veel lager dan de acht of negen procent die nodig zijn om de kapitaalkosten te dekken en winst uit te keren aan de aandeelhouders. "We zitten dan ook nog lang niet op een financieel gezonde situatie op lange termijn," waarschuwde hij. Op vijf jaar tijd zou de sector ruim 42 miljard dollar verloren hebben.

De groei in cargo zou dit jaar beperkt blijven tot vier procent. Dat is een groot verschil met de stijging van 15,8 procent vorig jaar. De inkrimping van de groei is volgens de organisatie vooral te wijten aan de aarzelende economische situatie. Voor volgend jaar wordt een groei van 6,3 procent voorzien.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home