Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, December 16, 2005

BBC overstelpt met beelden oliebrand

De reactie op de gigantische oliebrand in Buncefield (Engeland) toont aan dat de burgerverslaggeving (citizen journalism) steeds meer een instinctieve reactie wordt van het publiek op belangrijke gebeurtenissen. Dat benadrukt het magazine DotJournalism naar aanleiding van het feit dat de BBC niet minder dan 6.500 e-mails binnengestuurd kreeg met gsm-foto's en videoclips. Dat zijn er 5.500 meer dan bij de terroristische aanslagen eerder dit jaar in Londen.



De BBC-content die door lezers was aangebracht, werd op één dag tijd 250.000 keer geraadpleegd. Het videonieuws kreeg dezelfde dag 525.000 aanvragen te verwerken. "De freelance-sector, vooral fotografen, beginnen zich steeds meer zorgen te maken dat de media misbruik zullen maken van de gratis content die door de lezer wordt aangebracht en dus minder beroep zullen doen op professionele krachten," stipt DotJournalism aan.

De Britse National Union of Journalists (NUJ) heeft voorgesteld dat de media het publiek zouden betalen voor het materiaal dat ook daadwerkelijk gebruikt wordt. Maar volgens Paul Brannan, onderdirecteur van BBC News Interactive, zou dat geen praktische oplossing zijn. "We zullen voor dat materiaal niet betalen," benadrukte hij. "Ik ben er niet zeker of dat een goed gebruik zou zijn van het abonnementsgeld."

Hij vergeleek deze bijdragen met verklaringen en verhalen van getuigen in nieuwsberichten. "Daar wordt ook niet voor betaald," aldus Brannan. "Het invoeren van geldelijke beloning zou het evenwicht verstoren. Wellicht zouden er mensen bereid zijn om grotere risico's te nemen indien zij een bepaalde som zouden krijgen voor een interessante verslaggeving. Professionele verslaggevers hebben een gedragscode en kunnen ter verantwoording geroepen worden. Dit gaat alleen maar om mensen die een stukje geschiedenis hebben meegemaakt en dat met anderen willen delen."

Het veiligheidsaspect was ook voor freelancer Adam Christie - betrokken bij het opstellen van een gedragscode voor citizen-journalists - een belangrijke reden om heel omzichtig om te springen met dit soort praktijken. Hij vindt dat media onethisch bezig zijn wanneer ze het publiek aanmoedigen materiaal te leveren, zonder duidelijk uit te leggen welke gevaren daarbij verbonden zouden kunnen zijn. "Dat zet naïevelingen aan om risico's te nemen in de hoop op een moment van glorie of een geldelijke beloning," benadrukte hij.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home