Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, December 09, 2005

Vrouwen zetten klanten en personeel eerst

Vrouwelijke managers zeggen dat klanten en medewerkers de voornaamste pijlers zijn van zakelijk succes. Dat blijkt uit een Amerikaans onderzoek. Traditioneler prioriteiten, zoals verkoopsgroei en marktaandeel, worden door die vrouwelijke bedrijfsleiders minder belangrijk ingeschat.

Onderzoek van het Center for Women's Leadership van het Babson College in Massachusetts en het Commonwealth Institute in Boston wees uit dat 97 procent van de ondervraagde vrouwelijke bedrijfsleiders de klanttevredenheid bijzonder belangrijk noemt. Datzelfde geldt in iets mindere mate voor de tevredenheid van de werknemer (92 procent) en de bedrijfscultuur (81 procent).

Verder werden ook het evenwicht tussen werk en leven (67 procent) en de persoonlijke autonomie (66 procent) naar voor geschoven als belangrijke voorwaarden voor sucesvol ondernemen. Pas daarna kwamen meer traditionele waarden zoals hoge winstmarges (64 procent), een snelle verkoopstoename (48 procent), persoonlijke financiƫle beloningen (46 procent) en een groot marktaandeel (41 procent).

"Algemeen wordt vooropgesteld dat de winst en de aandeelhouders op de eerste plaats komen," vertelde onderzoeksleider Nan Langowitz van het Babson College aan het magazine MarketWatch. "Maar in deze studie bleken de klanten en de medewerkers in de eerste plaats te komen. "Dit betekent niet dat zij niet gericht zijn op de andere waarden, maar ze willen dat bereiken door mensen prioriteit te geven."

Niet minder dan 77 procent van de ondervraagde dames had het bedrijf zelf opgericht. De motivatie om een onderneming te leiden kwam volgens de deelnemers vooral het nastreven van een persoonlijk doel (85 procent) en het aangaan van een uitdaging (80 procent). Autonomie (65 procent), flexibiliteit (62 procent), financiƫle beloning (58 procent), een schitterende inval (51 procent), het vermijden van het glazen plafond (33 procent) en economische noodzaak (27 procent) zijn andere redenen.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home