Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, December 09, 2005

Mobiele reclame meer aanvaard?


Naarmate er meer reclameberichten worden verstuurd naar mobiele toestellen, blijken die boodschappen ook minder storend over te komen. Dat blijkt althans uit een onderzoek van de Amerikaanse Ball State University. Er ligt volgens de onderzoekers blijkbaar een relatie tussen de vertrouwdheid met de boodschappen en de aanvaarding ervan.

Het onderzoek van de Ball State University wees uit dat één derde van de Amerikaanse studenten reclameberichten toegestuurd krijgt op zijn mobiele telefoon. In februari van dit jaar stelde slechts één vierde dergelijke boodschappen te ontvangen. Maar naarmate de frequentie van die boodschappen verhoogd wordt, blijkt de irritatie weg te smelten. Nog amper één derde van de ontvangers van reclame op mobiele toestellen stelde dat soort praktijken vervelend te vinden. In februari maakte nog 92 procent van de ondervraagden daarover zijn beklag.

Toch stelde 51 procent van de studenten dat ze geen reclame wensen te ontvangen op hun gsm-toestel. Maar 29 procent stelde zich akkoord te kunnen verklaren met mobiele reclame indien daar iets tegenover zou staan, zoals gratis ringtones, extra belminuten, upgrades of toegang tot het internet. Twee derden van de ondervraagden voegde daar aan toe dat een financiële beloning hen zou kunnen doen overwegen om mobiele reclame te aanvaarden.

Uit het onderzoek bleek echter ook dat twintig procent van de respondenten een mobiele reclameboodschap had ontvangen van een persoon of een bedrijf waarmee ze voordien geen contact hadden gehad. Daarmee lijken dus niet alle verzenders zich te houden aan het opt-in princiepe, waarbij door de ontvanger een duidelijke voorafgaandelijke toestemming moet worden verleend voor het doorsturen van commerciële berichten.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home