Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, December 08, 2005

Bedrijven kiezen voor indy-muziek

Bedrijven kijken steeds meer naar nieuwe muziek om een bepaald imago te creëren voor hun merk. Daarbij richten ze zich naar opkomend talent of gevestigde waarden, maar deze werkwijze is in ieder geval goedkoper dan een nummer te vragen bij één van de grote platenmaatschappijen.

"Op die manier veranderen zakelijke kopers het economisch model van onafhankelijke muzikanten (indies)," merkt The Washington Post op. "Vroeger was het belangrijk om een platencontract te krijgen en op de radio gedraaid te worden. Maar in de plaats daarvan is er nu de airplay in restaurants, kleinhandel en bij autobouwers, die op zoek zijn naar weinig gekende muziek die geschikt is voor marketing-campagnes."

"Nieuwe artiesten hebben begrepen dat de grote muzieklabels hun werk niet meer doen," benadrukte Bob Mould, gewezen frontman van de punkgroep Husker Du en door televisiezender Fox gevraagd om één van zijn nieuwe nummers te lenen voor een aflevering van het programma 'The OC'. "Muzikanten kunnen gewoon hun muziek uitbrengen en een publiek proberen te bereiken. Artiesten moeten een manier zoeken om geld te verdienen."



Don Rose, voorzitter van de American Association of Independent Music, benadrukte dat dergelijke overeenkomsten een steeds groter gedeelte vormen van de inkomsten van de onafhankelijke muzieksector. "Het verkopen van muziek werd lange tijd beschouwd als een taboe, maar deze commerciële mogelijkheden worden vandaag veel positiever bekeken," merkte hij op.

Een onafhankelijk label als ESL Music zou nu al veertig procent van zijn inkomsten halen uit dergelijke commerciële contracten met bedrijven. Enkele jaren geleden was daar nog geen sprake van. Maar inmiddels heeft het label contracten afgesloten met de televisiereeksen 'Sex and the City' en 'The West Wing' en ketens als Starbucks en Banana Republic en zelfs het casino Caesars Palace in Las Vegas.

Ook bedrijven als Apple, Kmart, Mitsubishi en Jaguar deden beroep op individuele artiesten en groepen. Inmiddels hebben de belangrijkste televisieshows muziekverantwoordelijken die niets anders doen dan op zoek gaan naar geschikte muziek aan een goedkope prijs. Bedrijven zoals PlayNetwork, SoundExchange, DMX en Gray V bieden muziek van onafhankelijke muzikanten en labels aan retailers, hotels en restaurants aan.

Dat alles zorgt er volgens The Washington Post voor dat miljoenen dollars nu gekanaliseerd worden naar de onafhankelijke muzieksector. "Men wil muziek die nog nooit voordien is gehoord," benadrukte Gray V-oprichter Lori Hon. "De onafhankelijke labels zijn veel gemakkelijker in de omgang en hebben schitterend materiaal."

Op die manier wordt het volgens de krant voor artiesten gemakkelijker om van hun muziek te leven en krijgen vele nieuwe talenten een kans om door te breken. "Artiesten begrijpen dat ze hun muziek op alle mogelijke manier aan het publiek moeten kunnen laten horen," vertelde muzikant Kidgusto.

Met het downloaden van muziek zoeken muzikanten al naar andere manieren dan radio en MTV om succes te boeken. "Maar online moet de muziek wachten op de consument," aldus de krant. "Met commerciële contracten nemen de kopers de muziek mee en zorgen voor een verspreiding onder het publiek."

Opgemerkt wordt dat retailers ook niet meer zoals vroeger, gewoon wat achtergrondmuziek draaien. "Er wordt gekozen voor specifieke muziek die bijdraagt tot een beleving van het merk," aldus The Washington Post. De betaling kan variëren van enkele dollars tot enkele duizenden dollars per maand, afhankelijk van het aantal keer dat een nummer wordt gebruikt. Maar belangrijk is vooral het bekendheid van de song, wat kan leiden tot extra platenverkoop en optredens.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home