Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, December 08, 2005

Internet geeft publiek politieke macht

Het internet geeft het publiek de indruk dat ze betere politieke keuzes kunnen maken. Dat blijkt uit het onderzoek Digital Future Project van de University of Southern California. De onderzoekers stellen daarbij dat er op dit vlak een groot verschil is tussen het internet en media als televisie en kranten.

Bijna 40 procent van de internetgebruikers stelde dat het internet hen een grotere politieke basis bezorgt. Dat is een stijging van bijna 13 procent tegenover het jaar voordien. Bovendien stelde bijna 62 procent van de ondervraagden dat het internet belangrijk is bij politieke campagnes. "De internauten hebben de indruk meer politieke macht te hebben," benadrukt projectleider Jeffrey Cole. "Dat is veel meer dan het ontvangen van informatie. Die grotere macht heeft een invloed op de keuze van de kandidaten en onderwerpen en hoe die aangepakt worden."

Voor het ontstaan van het internet werd het publiek door media zoals kranten en televisie weliswaar geïnformeerd, maar ze kregen er geen politieke macht door. "Nu heeft men het gevoel rechtstreekser bij de campagnes betrokken te worden," aldus de onderzoekers. "Er worden demonstraties en samenkomsten georganiseerd, er wordt geld verzameld en men heeft veel meer kans om met de andere burgers van gedachten te wisselen.

Het internet biedt de mogelijkheid om een online communities op te richten, wat volgens politieke analisten belangrijk is om campagnes te organiseren. "Niemand voelt zich immers geroepen om van deur tot deur te lopen, maar een verbazend groot aantal mensen gaat online om informatie uit te wisselen," stellen ze.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home