Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, December 07, 2005

China wordt IPTV-grootmacht

Over tien jaar zal betaaltelevisie in Aziƫ een omzet halen van 38 miljard dollar. Dat blijkt uit een studie van Kagan Research. Verwacht wordt dat het internet een groot gedeelte van die groei voor zijn rekening zal nemen.

De groei van de Aziatische betaaltelevisie zal volgens Kagan Research slechts voor een relatief klein gedeelte op rekening komen van de kabeltelevisie. "Betaaltelevisie via internet (IPTV) zal het grootste gedeelte van die groei dragen," stipt het rapport aan.



Daarbij wordt vooral veel verwacht van de Chinese markt. Het land neemt met 65.000 gezinnen op dit ogenblik een vierde plaats in op de Aziatische IPTV-markt. Marktleider is Hong Kong (574.000 gezinnen), gevolgd door Japan ( 229.000) en Taiwan (70.000).

Verwacht wordt echter dat het aantal IPTV-aansluitingen in China over tien jaar de kaap van de 20 miljoen zal overschreden hebben, gevolgd door Japan (7,4 miljoen), India (3,1 miljoen) en Hongkong (1 miljoen). Vorig jaar bedroeg het aandeel van IPTV in de Aziatische betaaltelevisiemarkt 0,7 procent. In 2015 zal dat gegroeid zijn tot 12,9 procent.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home