Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, December 06, 2005

Verovert Disney de hele wereld?


Walt Disney droomde ooit van een modelstad waar het leven schitterend en probleemloos zou verlopen. Inmiddels lijkt de wereld goed op weg om één groot Disney-park te worden. Dat is alvast de waarschuwing die het European Centre for the Experience Economy (ECEE) uitstuurt.

Het instituut wijst erop dat het leven één groot pretpark is geworden en dat alles gericht lijkt op beleving. De Disneyficatie - de hele omgeving die steeds meer gericht is op entertainment - gaat volgens de ECEE trouwens hand in hand met de globalisering. Velen vrezen dan ook dat elke stad of elk land er in de toekomst zal uitzien als een park van Disneyworld.

Het ECEE stelt echter dat vele bedrijven het op dit vlak echter helemaal verkeerd hebben. Daarbij wordt gesteld dat het entertainment-aanbod dikwijls slechts een krampachtige poging is om de consument terug te doen komen. Een dergelijke strategie is volgens het instituut echter gedoemd om te mislukken.

Bedrijven moeten volgens het ECEE begrijpen dat mensen hun tijd helemaal anders besteden en dat ook hun behoeften anders liggen dan tien jaar geleden. "Beleving moet voor de mensen betekenisvol zijn," wordt er opgemerkt. "Die zoekt op dit ogenblik vooral naar inspiratie, maar bedrijven hebben daar nog altijd veel te weinig aandacht en aanvoelen voor."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home