Blogs doen journalisten anders denken
De groei van het blogfenomeen heeft een invloed op de manier waarop journalisten over hun werk denken. Dat stelt Bill Thompson, technologie-analist van de BBC. Mediamensen beginnen volgens hem nu ook interactief te denken en dat noemt Thompson een goede evolutie.
"Het is voor journalisten bijzonder zinvol om voeling te houden met de nieuwe media," stipt Thompson aan. "Er zijn vele goed redenen voor een journalist om een weblog te hebben, hoewel ook de professionele journalistiek zal overleven, zij het in een gewijzigde vorm."
Het stijgend internetgebruik en de opkomst van eenvoudige publicatie-instrumenten zouden volgens Thompson wel eens het beste kunnen zijn voor de journalistiek, sinds de radio en later de televisie journalisten de kans boden om het publiek op een nieuwe manier te benaderen.
Bloggers, in al hun variƫteiten en hun verschillende kennis, mogelijkheden en interesses en voordelen, herscheppen volgens Thompson de wereld waarin professionele journalisten opereren evenzeer al de telefoon het beroep in de eerste helft van de twintigste eeuw door mekaar schudde.
Hij wijst erop dat al verscheidene keren is aangetoond dat het doorgedreven graven naar informatie van bloggers resultaten hebben opgeleverd die de gewone pers niet wist of naliet te bereiken. "Bovendien weet elke journalist dat hij commentaar en kritiek mag verwachten van de blogosfeer," aldus Thompson. "Het ongecontroleerd plaatsen van feiten en het klakkeloos kopiƫren wordt nu veel riskanter."
Thompson stipt daarbij aan dat marketing en reclame al duidelijk ervaren hebben dat het internet de consument de mogelijkheid geeft om met verkopers in interactie te treden. "Dat betekende een breuk met een eenrichtingsmodel dat de reclame en marketing jaren heeft gedomineerd," voert hij aan.
De blogosfeer doet volgens hem hetzelfde met de journalistiek, zowel gedrukte media als radio en televisie. "Dat is veel meer dan een brievenrubriek," voert hij aan. "Journalisten moeten in contact treden met de lezer op een manier die de gedeelde waarden van de online wereld respecteert."
Journalisten moeten er volgens hem aan wennen om bekritiseerd en keihard ontleed te worden door diegene die niet akkoord is. "Ook zullen ze moeten aanvaarden dat sommige lezers meer weten over een bepaald onderwerp dan de journalist zelf en dat die mensen met hun visie een waardevolle bijdrage kunnen leveren," meent hij.
Thompson stelt dan ook dat de journalistiek zich vandaag moet aanpassen aan deze veranderde wereld. "Anders zullen de media zich nooit kunnen aanpassen," waarschuwt Thompson. "We moeten die wereld bovendien leren kennen vanuit de binnenuit, maar ook door observaties vanuit de redacties."
"De journalistiek moet zich daarbij een zekere graad van bescheidenheid aanmeten en zich bereid tonen om te leren," besluit Thompson. "Maar voor die eigenschappen heeft het beroep nooit echt bekend gestaan."
"Het is voor journalisten bijzonder zinvol om voeling te houden met de nieuwe media," stipt Thompson aan. "Er zijn vele goed redenen voor een journalist om een weblog te hebben, hoewel ook de professionele journalistiek zal overleven, zij het in een gewijzigde vorm."
Het stijgend internetgebruik en de opkomst van eenvoudige publicatie-instrumenten zouden volgens Thompson wel eens het beste kunnen zijn voor de journalistiek, sinds de radio en later de televisie journalisten de kans boden om het publiek op een nieuwe manier te benaderen.
Bloggers, in al hun variƫteiten en hun verschillende kennis, mogelijkheden en interesses en voordelen, herscheppen volgens Thompson de wereld waarin professionele journalisten opereren evenzeer al de telefoon het beroep in de eerste helft van de twintigste eeuw door mekaar schudde.
Hij wijst erop dat al verscheidene keren is aangetoond dat het doorgedreven graven naar informatie van bloggers resultaten hebben opgeleverd die de gewone pers niet wist of naliet te bereiken. "Bovendien weet elke journalist dat hij commentaar en kritiek mag verwachten van de blogosfeer," aldus Thompson. "Het ongecontroleerd plaatsen van feiten en het klakkeloos kopiƫren wordt nu veel riskanter."
Thompson stipt daarbij aan dat marketing en reclame al duidelijk ervaren hebben dat het internet de consument de mogelijkheid geeft om met verkopers in interactie te treden. "Dat betekende een breuk met een eenrichtingsmodel dat de reclame en marketing jaren heeft gedomineerd," voert hij aan.
De blogosfeer doet volgens hem hetzelfde met de journalistiek, zowel gedrukte media als radio en televisie. "Dat is veel meer dan een brievenrubriek," voert hij aan. "Journalisten moeten in contact treden met de lezer op een manier die de gedeelde waarden van de online wereld respecteert."
Journalisten moeten er volgens hem aan wennen om bekritiseerd en keihard ontleed te worden door diegene die niet akkoord is. "Ook zullen ze moeten aanvaarden dat sommige lezers meer weten over een bepaald onderwerp dan de journalist zelf en dat die mensen met hun visie een waardevolle bijdrage kunnen leveren," meent hij.
Thompson stelt dan ook dat de journalistiek zich vandaag moet aanpassen aan deze veranderde wereld. "Anders zullen de media zich nooit kunnen aanpassen," waarschuwt Thompson. "We moeten die wereld bovendien leren kennen vanuit de binnenuit, maar ook door observaties vanuit de redacties."
"De journalistiek moet zich daarbij een zekere graad van bescheidenheid aanmeten en zich bereid tonen om te leren," besluit Thompson. "Maar voor die eigenschappen heeft het beroep nooit echt bekend gestaan."
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home