Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, December 08, 2005

Economie in de media


KLM wil met speciale geuren, citrus en lavendel, reizigers aan boord van de vliegtuigen een fijn gevoel geven. Ook maakt de vervoerder de toiletten in de toestellen aantrekkelijker door grote foto's van bijvoorbeeld zonnebloemen op te hangen. "Het is als bij het verkopen van een huis. Als je eerst appeltaart bakt, zijn mensen eerder geneigd tot koop over te gaan," zei Frank de Reij woensdag over de geuren. Hij is bij KLM verantwoordelijk voor onder meer de bagageafhandeling en het schoonmaken van de vliegtuigen. Half januari begint KLM in de toiletten van alle Boeings 747-400 een proef van twee weken met de citrus- en lavendelgeuren. Als klanten de geuren waarderen, zal de maatschappij ze ook gebruiken in de cabine. Daarnaast begint KLM in december aan boord van twee vliegtuigen een proef met zogenoemde 'verrassende toiletten'. In het toilet komen grote foto's te hangen die de kleine ruimte aangenamer moeten maken. Als de proef een succes is, komen er foto's in de toiletten op alleintercontinentale vluchten. De maatschappij heeft voor drie thema's gekozen: bloemen, zee en stad. Het bedrijf heeft overwogen foto's te gebruiken van landschappen gezien vanuit een hoog vliegend vliegtuig. Bij nader inzien heeft KLM toch maar besloten deze niet te gebruiken. Mensen met hoogtevrees zouden daar weleens bezwaar tegen kunnenhebben.

Heineken heeft zijn oog laten vallen op de Chinese brouwer Fujian Sedrin. Dit zei Heineken-topman Jean-François van Boxmeer tijdens een symposium in Brussel tegen persbureau Reuters. Heineken is in China actief via Heineken APB China, een samenwerkingsverband met Asia Pacific Breweries. Verder heeft de Nederlandse brouwer een belang van 21 procent in Kingway Brewery en een belang van 40 procent in JiangsuDaFuHao Breweries. Met een meerderheidsbelang in Fujian Sedrin zou Heineken een grote stap kunnen zetten op 's werelds grootste biermarkt. De waarde van de naar grootte achtste brouwerij van China wordt geschat op 800 miljoen dollar. De nieuwbakken Heineken-topman, die in oktober het roer overnam van de vroegtijdig vertrokken Thony Ruys, benadrukte dat hij niet tegen elke prijs een controlerend belangin de brouwer in handen wil krijgen. "Het hangt af van wat voor marges we ermee kunnen halen. Ook de kosten spelen mee." Niet alleen Heineken heeft Fujian in het vizier. Volgens de Britse zakenkrant Financial Times doet ook de Amerikaanse brouwer Anheuser-Busch een poging om het Chinese bedrijf in handen te krijgen.

David Beckham bezet op de ranglijst van meest gefortuneerde voetballers van het Engelse FourFourTwo de eerste plaats. De Nederlander Dennis Bergkamp is tweede. Het vermogen van de Nederlander wordt geschat op 55 miljoen euro, Beckham zou een kapitaal van 111 miljoen vergaard hebben. De derde plaats is voor Newcastle-aanvallerMichael Owen met een kapitaal van 44 miljoen euro. De bedragen van de voetballers vallen trouwens in het niet bij die van de aandeelhouders. De Rus Roman Abramovitsj, leider in die categorie en eigenaar van Chelsea, wordt een kapitaal toegeschreven van 15 miljard euro.

De fabrieken die Volkswagen in Duitsland heeft, draaien te langzaam. Gemiddeld duurt het vijftig uur om een auto in elkaar te zetten, terwijl de concurrentie voor vergelijkbare modellen maar 25 uur nodig heeft. Een ander probleem bij het concern is de dure cao. Dat zegt Wolfgang Bernhard, verantwoordelijk voor het merk Volkswagen bij het Duitse VW-concern, in een vraaggesprek met het Duitse blad Capital. "Volkswagen kan zo op termijn niet overleven," aldus Bernhard. Het kost volgens hem zeker drie jaar om denodige veranderingen aan te brengen. De Volkswagenbaas is er geen voorstander van om onder het VW-merk luxe auto's op de markt te brengen. Een fabrikant van massaproducten heeft het mis als hij denkt in luxe te kunnen vluchten omdat daar de winst groter is. De vette jaren in de luxe sector zijn volgens hem binnenkort voorbij. De Duitse VW-fabrieken danken hun huidige bestaan alleen nog aan vestigingen in het buitenland of aan subsidies binnen het concern die de verliezen compenseren. VW moet sneller gaan werken. De klanten willen de kosten van de productie niet meer betalen, aldus Bernhard. Het Volkswagenconcern werkt aan een grote reorganisatie, die veel banen gaat kosten. Het zouden er zeker 10.000 zijn, maar Bernhard wilde geen aantallen noemen. Wel wilde hij nog kwijt dat het zonder grote veranderingen niet meer gaat.

De Amerikaanse automaker Ford zal met plannen komen waarin binnen vijf jaar in de VS minstens tien fabrieken zullen verdwijnen. Met de herstructureringsplannen zullen 25.000 tot 30.000 arbeidsplaatsen verdwijnen. De krant Detroit News schrijft dat de maatregelen dieper in het aantal arbeidsplekken snijden dan eerder werd aangenomen. Daarnaast zou de huidige president en chief executive Bill Ford junior haast willen maken met de plannen. Ford junior kondigde al eerder plannen aan die alle niveaus van het bedrijf zouden raken. De specifieke details van de plannen zullen 23 januari volgend jaar bekend worden gemaakt. Als gevolg van de plannen zou de komende weken het vertrek van minimaal zeven bestuurders worden aangekondigd, aldus de krant op basis van bronnen. De grote lijnen van Fords plan - dat de naam 'Way Forward' heeft gekregen - zouden al in oktober door bestuurders zijn goedgekeurd, schrijft Detroit News. Volgens bronnen bekend met de situatie, zou Fords nieuwe directeur van de divisie Amerika, Mark Fields, daarnaast een blauwdruk presenteren om de merkenFord, Mercury en Lincoln nieuw leven in te blazen. Een van de doelen is om meer jonge kopers aan de merken te binden. Ford wilde niet publiekelijk reageren.

Het Europese gebruik van bio-energie moet flink omhoog. Een reeks van twintig maatregelen moet het gebruik bijna laten verdubbelen tot 150 miljoen ton in 2010, zo verklaarde Europees Commissaris Piebalgs (Energie). De eurocommissaris wil zo Europa minder afhankelijk maken van olie en tegelijk het milieu helpen. Een voorbeeld van bio-energie is de zogeheten biodiesel: diesel met een scheutje koolzaadolie. Europaoverweegt om het gebruik hiervan vaker te verplichten. De Europese Commissie vraagt EU-landen ook om groene stroom meer te promoten. Hij wil minder rompslomp voor bijvoorbeeld windmolens of zonnepanelen. Het Wereld Natuur Fonds en Greenpeace reageren kritisch. Ze waarschuwen Brussel dat de bio-energie wel echt groen moet zijn: de teelt van sommige gewassen voor deze energie kan namelijk het milieu belasten.Boeren kappen nu oerwouden om soja, rietsuiker en palmolie te kweken voor bio-energie.

De Brit Bernie Ecclestone zegt dat er binnenkort een akkoord zal zijn over de organisatie van de Grote Prijs van België Formule 1 in Francorchamps. Hij deed dat in een interview woensdagavond in het televisienieuws van de RTBF. Er werd nog geen cijfer genoemd voor de eventuele vereiste waarborg. In de loop van volgende week zou er eenakkoord moeten zijn. "We zijn ernstig aan het onderhandelen met de Waalse regering," zei Bernie Ecclestone. "We willen stabiliteit en ons volgende doel is een getekend contract in handen te hebben." Jean-Claude Marcourt, de Waalse PS-minister van Economie, bevestigde dat er volgende week een bijeenkomst is gepland om de besprekingen te beëindigen. Hij was tevreden de zaken op orde te kunnen brengen en te kunnen rekenen op een ernstige gesprekspartner. Hij deelde mee ongeduldig te zijn om te bekijken of het mogelijk is de Grote Prijs te behouden op een ernstige en goed geregelde manier. Het kabinet van de Waalse minister-president Elio Di Rupo had het over een principeakkoord dat nog geformaliseerd en afgewerkt moet worden insamenspraak met Bernie Ecclestone.

De Belgische regering verdient een half miljard euro aan de hoge brandstofprijzen, berekende de automobielfederatie Febiac. In totaal brengen de taksen op brandstof de schatkist dit jaar bijna 6 miljard euro op, tegenover 5,445 miljard euro vorig jaar. "In 2005 zal de staat, dankzij de forse stijging van de brandstofprijzen en de toepassing van het cliquetsysteem tijdens de eerste maanden van het jaar, zo'n 500 miljoen euro extra verdienen. Want als de prijzen stijgen, stijgen ook de BTW-inkomsten," zegt Febiac-woordvoerder Joost Kaesemans. De Belgische automobilist blijft overigens één van de belangrijkste inkomstenbronnen van de overheid. De fiscale opbrengsten uit allerhande taksen op voertuigen accijnzen en BTW op brandstof, de BTW op onderhoud en herstelling van wagens, de BTW op de autoverkoop, de inschrijvingstaks of de jaarlijkse rijbelasting zullen dit jaar oplopen tot zowat 12 miljard euro.

De Verenigde Naties hebben de internationale gemeenschap woensdag om 70 miljoen euro gevraagd voor steun aan Tsjetsjenië en andere provincies in de Russische noordelijke Kaukasus. Behalve om de veiligheid in met name Tsjetsjenië te verbeteren is het geld nodig voor armoedebestrijding. De VN wil in de regio met een aantal niet-gouvernementele organisaties allerlei humanitaire en economische hulpprogramma's opzetten. Het Russische leger vecht al jaren een bloedige strijd uit met Tsjetsjeense rebellen. Het geweld breidt zich uit naar de naburige provincies.

De Japanse autofabrikant Mazda stimuleert zijn personeel om naar het werk te komen lopen, in plaats van de auto te nemen. Het bedrijf wil zijn personeel gezonder maken en het milieu beschermen, heeft een woordvoerder van Mazda vrijdag gezegd. Wie gedurende vijftien dagen per maand op weg van of naar het werk ten minste vier kilometer te voet aflegt, krijgt een maandelijkse bonus van tien euro. Voor werknemers van Mazda buiten Japan geldt de maatregel niet, aldus de woordvoerder. Het motorbedrijf Yamaha voerde vorig jaar al een soortgelijk systeem in voor zijn personeel.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home