Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, December 20, 2005

Verantwoordelijk ondernemen een hype?

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is een nieuwe hype. Volgens de Nederlandse hoogleraar Harry Hummels van de Universiteit Nyenrode proberen bedrijven daar nu allerlei dingen onder te stoppen die vroeger gewoon tot de normale bedrijfsvoering behoorden. Maar de industrie lijkt het met Hummels niet helemaal eens te zijn.

"Harry Hummels is van mening dat de hype rond maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) ervoor zorgt dat het begrip te breed wordt," stipt Chemie Magazine aan. "Het besparen van energie, dat vroeger gewoon bij gezonde zuinigheid hoorde, wordt nu ineens een nieuw etiket opgeplakt."

Dat geldt volgens Hummels ook voor het vermijden van milieuschade. "Dat zou, ook zonder dikke mvo-rapporten, de normaalste zaak van de wereld moeten zijn," aldus Hummels. "Bovendien moeten de concrete voordelen van mvo op tafel komen, na al het ongefundeerde enthousiasme."

Managers van DSM en Akzo Nobel zijn het daar volgens het magazine niet mee eens. "Zij zien de concrete voordelen voor hun chemiebedrijf, nu deze beide actief in mvo investeren," wordt er opgemerkt.

Zo zouden duurzame beleggers vroeger niet naar DSM omgekeken hebben, maar nu interesse tonen omdat DSM helemaal bovenaan staat in de Dow Jones Sustainability Index. Akzo Nobel voert in zijn verslag aan hoe kartelvorming tegengegaan wordt. Bovendien zegt het bedijf zijn energie-efficiency met 20 procent opgedreven te hebben.

"Een chemisch bedrijf moet midden in de maatschappij staan," aldus de woordvoerder van Akzo Nobel.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home