Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, December 20, 2005

Middelmatigheid is de norm

Managers zijn niet begaan met het bedrijf waarvoor ze werken. Dat blijkt uit een enquête van het Nederlandse adviesbureau Twynstra Gudde. Daardoor slagen leidinggevenden er volgens de onderzoekers niet meer in om medewerkers te motiveren en de prestaties van het bedrijf op te krikken.

"Middelmatigheid lijkt de norm," aldus Twynstra Gudde. "Werknemers geven collega's en zichzelf te weinig kritiek. Organisaties ontberen vertrouwen en openheid. Leidinggevenden houden vast aan een verouderde managementstijl."

In De Telegraaf merkt Twynstra Gudde op dat mensen vooral worden ingezet als middel. "Men moet gewoon zijn werk doen," wordt er opgemerkt. "De nieuwe stijl – de ambitie van het individu inpassen in de ambities van het bedrijf – blijkt in de praktijk echter lastig te realiseren."

Dat heeft volgens de onderzoekers ook te maken met in hoeverre een manager zijn nek durft uit te steken. "Veel managers leggen de lat niet hoog," zeggen ze. "De ambities van leidinggevenden komen vaak ook niet overeenkomen met die van de organisatie."

De bevraagde managers bedachten het functioneren van hun bedrijf met een score van 5,9 op tien. Hun medewerkers waren echter een stuk kritischer. Zij kwamen niet verder dan 4,3 op tien. Kleinere bedrijven bleken wel beter uit de bus te komen dan grotere organisaties.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home