Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, December 20, 2005

Download-abonnementen worden succes


Europese en Amerikaanse breedband-gebruikers zullen de muziekdistributie de volgende vijf jaar compleet veranderen. Dat is de conclusie van een studie van het onderzoeksbureau Strategy Analytics. Daarbij zal er volgens de onderzoekers vooral gewerkt worden met maandelijkse abonnementen.

"Europese en Amerikaanse breedband-gebruikers zullen de volgende vijf jaar miljarden euro's besteden aan het downloaden van muziek via iTunes (Apple), Rhapsody (Real Networks), Napster, Yahoo en een hele reeks internet-providers," aldus Strategy Analytics.

Dit jaar zal al meer dan één miljard euro worden besteed aan online muziek. Over vijf jaar zou dat cijfer volgens het onderzoeksbureau opgelopen zijn tot 3,7 miljard euro. Op dat ogenblik zullen de downloads nagenoeg 16 procent van de totale verkopen vertegenwoordigen. Vorig jaar was dat nog geen twee procent.

De legale online muziek krijgt volgens de studie grote steun van de sterk groeiende breedband-bevolking en de explosieve verkoop van MP3-spelers en mobiele telefoons die geschikt zijn voor muziekweergave.

Opgemerkt wordt dat Apple op dit ogenblik succes boekt met de verkoop van individuele songs voor 0,82 euro, maar voegt er aan toe dat over vijf jaar meer dan 60 procent van de online muziekinkomsten afkomstig zal zijn van abonnementen, waardoor de consument voor een maandelijks bedrag toegang krijgt tot miljoenen songs.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home