Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, December 10, 2005

Stout imago basis succes Kate Moss


Drie maand geleden leek het alsof supermodel Kate Moss compleet afgedaan had. Maar haar scandaleuze imago helpt haar nu aan een opmerkelijke comeback. Achteraf blijkt dat het stoute imago, dat haar al haar hele carrière achtervolgt, ook de sleutel is van haar succes.

In september kwam het Britse model Kate Moss (31) onder vuur te liggen nadat er in een schandaalkrant foto's verschenen waren waarop ze een lijntje cocaïne aan het gebruiken was. Burberry en andere modemerken zegden terstond - sommige na eerst hun vertrouwen in Moss uitgesproken te hebben - haar contract op. Er werd meteen volop gesuggereerd dat de succsvolle carrière van het model definitief achter de rug was.

"Maar daar blijkt niets van aan te zijn," stelt het persbureau Associated Press. "Ze heeft een hele reeks nieuwe contracten afgesloten en ook haar oude opdrachten behouden, onder meer dat voor het Opium-parfum van Yves Saint Laurent." Eerder deze week verscheen het december-nummer van het Franse modeblad Vogue, dat aan Kate Moss is gewijd. Ze verscheen er op de cover met de slagzin 'Scandalous Beauty'.

Het persbureau stelt dat de modewereld het verwijt gekregen heeft hypocriet te zijn omdat hij Moss had laten vallen nadat hij eerst het stoute imago volop had gevoed. Maar men heeft inmiddels blijkbaar begrepen dat dit imago bijzonder goed verkoopt. "Wie Kate Moss gebruikt als een symbool van vrijheid en stoutheid, moet eerlijk zijn," vertelde François-Henri Pinault, met zijn keten PPR onder meer verdeler van Gucci en Yves Saint Laurent. "Wanneer men haar gebruikt om dat soort boodschappen te brengen, hoeft men ook niet verrast te reageren wanneer ze ook in haar privéleven de regels overtreedt."

Jeremy Baker, mode-specialist aan de London Metropolitan University, meende zelfs dat de populariteit van het model bij het publiek wel eens nog groter zou kunnen geworden zijn wegens het zogenaamde drugschandaal. "Men voelt zich meer betrokken bij iemand die een schandaal heeft overleefd," benadrukte hij. Sinds het uitbreken van de affaire is Vogue trouwens al het derde grote magazine dat het model op de cover heeft geplaatst. Eerder gebeurde dat al immers bij W en Vanity Fair.

Na het schandaal heeft Moss zich openlijk veronderschuldigd bij het publiek en zou ook een ontwenningskuur gevolgd hebben in Arizona. "Wie een dergelijke crisis wil overwinnen, moet lijden," aldus nog Baker. "Een korte gevangenisstraf zou nog meer effect hebben gehad. Maar ze heeft verlies geleden en is vernederd. Dan komt er een ogenblik dat de steun van het publiek terugkeert."

Moss heeft zopas een reclamecampange voor de Italiaanse ontwerper Roberto Cavalli afgewerkt. Bovendien is ze ook het gezicht van het parfum Coco Mademoiselle en het cosmeticamerk Rimmel. Moss werd ontdekt toen ze veertien was en haar mager uiterlijk deed opmerkingen opstijgen dat de modewereld een heroïne-figuur ophemelde. Moss werd dan ook constant achtervolgd door verhalen over wilde feestjes en druggebruik. "Het is nu duidelijk gebleken dat dit stoute imago de pijler is van haar succes," merkt Associated Press nog op.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home