Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, December 29, 2005

Podcast-publiek is mannelijk


Het podcast-publiek bestaat vooral uit mannen. Dat blijkt uit een Amerikaanse studie van het podcast-reclamebureau Podtrac en het onderzoeksbureau Taylor Nelson Sofres. Het publiek dat ooit al van een podcast heeft gehoord, zou volgens de onderzoekers voor 78 procent bestaan uit mannen.

Podtrac voert ook aan dat de belangstelling voor podcasts, ondanks alle aandacht die aan het fenomeen wordt besteed, bijzonder beperkt blijft. Zo bleek dat van de ondervraagden slechts 32 procent wist wat het woord betekent. Bovendien gaf slechts 9 procent toe er ooit al eens naar geluisterd te hebben.

De mannelijke dominantie van het podcast-fenomeen moet volgens Podtrac echter gerelativeerd worden. Aangegeven wordt dat het mannelijk publiek de overgrote meerderheid vormt van de consumenten die ooit al naar een podcast hebben geluisterd, maar wanneer gepeild werd naar het desbetreffende gedrag tijdens de voorbije week, bleek het vrouwelijk publiek plots in de meerderheid te zijn (51 procent).

"Podcasting is iets meer dan een jaar oud en de huidige mannelijke dominantie past perfect in het plaatje van de gebruiktrends van nieuwe internettoepassingen," aldus Podtrac-topman Mark McCrery. "Het onderzoek geeft duidelijk aan dat er tekenen zijn dat er evolutie op gang is gekomen naar een meer evenwichtig samengesteld podcast-publiek. Bovendien is het ook een bewijs van een steeds grotere variƫteit aan podcast-content."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home