Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, December 28, 2005

Prijs niet belangrijkste voor online shoppen


Prijs is voor de online klant niet het belangrijkste. Dat blijkt althans uit een onderzoeksrapport van het Massachusetts Institute of Technology (MIT). Uit het onderzoek kwam naar voor dat de mogelijkheid om een product te vinden, voor vele consumenten aanleiding vormt om online te winkelen.

"Wanneer men alle online promoties bekijkt, van grote kortingen tot gratis verzendingen, zou men denken dat de online shoppers op het internet alleen maar op zoek gaan naar de beste koopjes," aldus Erik Brynjolfsson, docent management van het MIT. "Maar dat is niet noodzakelijk het geval. Zij voelen zich eerder aangetrokken door de mogelijkheid om producten te vinden, niet zozeer door de lagere prijzen."

Brynjolfsson kwam tot de vaststelling dat de mogelijkheid om producten terug te vinden - vooral in nichemarkten - voor de consument tien keer belangrijker is dan alleen maar de prijs. "Dat is ook de reden waarom het internet ook een nieuwe markt heeft helpen creƫren voor onbekende boeken en andere producten die vroeger vooral stof lagen te vergaren in winkelrekken en opslagplaatsen," aldus de MIT-wetenschapper.

"Indien de consument een speciaal nicheproduct kan terugvinden, is hij minder geneigd om rekening te houden met de prijs," benadrukte Brynjolfsson. "Mensen besparen geld door online te gaan, maar wanneer we lagere prijzen vergelijken met een grotere keuze, dan wordt het al snel duidelijk waar de klant het meeste belang aan hecht."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home