Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, December 27, 2005

Japanse auto's zijn hybride-kampioenen


Geholpen door de dure brandstofprijzen en de promotie met bekende figuren, is de Amerikaanse verkoop van milieuvriendelijker hybride auto's dit jaar meer dan verdubbeld. Het zijn echter de Japanse constructeurs die daarbij met het meeste succes aan de haal gaan.

"Hybride auto's zijn al verscheidene jaren op de markt, maar er was een zware prijsstijging van de brandstof nodig om de Amerikanen te overtuigen van het energievriendelijke karakter van deze krachtbronnen," stipt het persbureau AFP aan.

Toyota begon vijf jaar geleden met de verkoop van de Prius in Noord-Amerika. Vandaag is het de best verkochte hybride auto van de Verenigde Staten. "Dat heeft ten dele te maken met het inschakelen van Prius-rijders zoals Brad Pitt en Cameron Diaz," aldus AFP. Dit jaar heeft Toyota al 99.000 Prius-exemplaren verkocht, tegenover 47.700 het voorbije jaar.

In totaal zou de verkoop van hybride auto's dit jaar in de Verenigde Staten meer dan verdubbelen tot 200.000 exemlaren. Tegen 2010 wordt gerekend op een verkoop van 500.000 auto's per jaar.

Toyota is Amerikaans marktleider met de Prius en de Highlander, gevolgd door Honda, dat drie hybride modellen op de markt heeft. General Motors en Ford zijn ook gestart met het opdrijven van de hybride-productie, maar kwamen volgens AFP rijkelijk laat op de markt.

De eerste Amerikaanse hybride was de Ford Escape, maar die kwam pas midden vorig jaar op de markt. Net zoals General Motors heeft Ford lang gezworen bij de SUV-types en pick-ups, die door het zwaar verbruik dit jaar bij het Amerikaans publiek veel van hun aantrekkingskracht hebben verloren. Een gemiddelde SUV verbruikt ongeveer twintig liter benzine per honderd kilometer, terwijl een hybride amper aan vijf liter komt.

Het oosterse succes is volgens Ford-topman Bill Ford vooral te danken aan de zware subsidies die de Japanse overheid heeft gegeven aan zijn constructeurs voor de bouw van hybride batterijen. "Dat is één van de duurste componenten van de hybride auto's," benadrukte Ford. "Daardoor hadden de Japanse constructeurs van bij het begin een voorsprong."

Bill Ford heeft bij de Amerikaanse overheid aangedrongen om aan kopers van hybride modellen belastingsvermindering toe te staan en ook aan de constructeurs financiële compensaties te gunnen. Hij voerde daarbij aan dat de Verenigde Staten door hybride auto's minder afhankelijk wordt van het Midden-Oosten.

De Amerikaanse autoriteiten bestuderen maatregelen in die zin, maar hybride auto's blijven relatief duur. Een hybride is ruim 3.000 euro duurder dan zijn traditionele evenknie. Bovendien is de prijs van nikkel, de belangrijkste component van de hybride-batterijen, door het succes van de auto's veel duurder geworden.

Bovendien stellen analisten dat voor vele gebruikers de voordelen minder groot zijn dan door de media worden aangevoerd, omdat de meesten niet voldoende kilometers afleggen om tot een optimaal verbruik te komen. "De hybride is niet de redder van de autosector," wordt er opgemerkt.

In de Verenigde Staten is diesel geen echt alternatief voor benzine, vooral door de strikte uitstootnormen en het trage, luide en stinkend imago dat de dieselmotor heeft bij het publiek. Wagens met brandstofcellen blijven voorlopig nog altijd toekomstmuziek.

Milieuvriendelijke auto's zouden in 2012 in de Verenigde Staten een marktaandeel van 11 procent hebben, tegenover 4,8 procent dit jaar.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home