Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, December 28, 2005

iPods bepalen kerstsingle van het jaar


De populariteit van de hitmuziek wordt steeds meer bepaald door het internet. Een centrale rol daarin speelt het succes van de iPods, waardoor de invloed van de radiozenders lijkt af te nemen.

In Groot-Brittanniƫ wordt het betaald downloaden van muziek voor het eerst meegerekend bij de bepaling van de meest verkochte kerstsingle. "Radiostations worden minder belangrijk," stipt de krant Financial Times in dat verband aan. "De promotie via het internet lijkt in de plaats te komen van de traditionele airplay. Dat is het gevolg van de enorm grote penetratie van de iPods."

Inmiddels zou al 70 procent van alle popsingels verkocht worden in digitale vorm. Dat heeft de muziekindustrie zelf bekend gemaakt. "De verkoop van legaal gedownloade digitale muziek is dan ook bezig de dalende verkoop van cd-muziek te compenseren," aldus nog de Financial Times.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home