Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, December 17, 2005

Ook VoIP niet immuun voor fraude

Telefoneren met internet (VoIP) is aan een echte doorbraak bezig, maar dat geldt meteen ook voor fraude die langs deze technologie mogelijk wordt. Die waarschuwing komt van het Information Security Forum (ISF). Daarbij zijn ook een aantal nieuwe bedreigingen, zoals ID-spoofing, stemnabootsers en Spit (Spam over Internet Telephony).

Het ISF waarschuwt dat VoIP niet ontsnapt aan de bestaande veiligheidsproblemen waarmee online netwerken worden geconfronteerd. Maar daarnaast zijn er volgens de organisatie ook nieuwe en bijzonder gesofistikeerde bedreigingen die aan het internet-telefoneren verbonden zijn. Zo is het volgens het ISF-rapport relatief gemakkelijk om zich via VoIP voor te doen als iemand anders.

Maar de grootste problemen verwacht het ISF van voice-messages over het internet. De verzendingskosten van dergelijke berichten zijn immers bijzonder laag en het is voor sommige malafide gebruikers verleidelijk om massa's boodschappen te versturen. "Voicemail-spam kan voor bedrijven een belangrijk probleem vormen," stipt de organisatie aan. "Medewerkers zouden immers heel wat tijd kunnen verliezen met het wissen van ongewenste voicemail-berichten (Spit)."

Indien men er niet in slaagt deze problemen te beperken, dreigt de spraakcommunicatie volgens het ISF in gevaar te komen en loopt men het gevaar op identiteitsdiefstal en verlies van vertrouwelijke informatie. Daarnaast wordt ook gewezen op het gevaar van het afleiden van oproepen, het manipuleren van boodschappen, het onderscheppen van geheime informatie en diefstal van VoIP-bandbreedte.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home