Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, December 18, 2005

Merken moeten controle afstaan

In vergelijking met vroegere generaties, wordt de huidige groep jongeren en jonge volwassenen veel meer geconfronteerd met informatiestromen. Dat moet volgens het magazine Eye marketeers aanzetten op het bewaren van hun authenticiteit. Eye benadrukt dat ongeloofwaardige informatie immers bijzonder vlug doorprikt wordt.



Door de grote stroom informatie zijn jongere generaties volgens Eye heel goed geoefend om het aanbod quasi automatisch te filteren. "Ongeloofwaardige informatie en doorzichtige marketingtrucs worden door hen zeer kritisch benaderd," luidt de waarschuwing van het magazine.

Reclamemakers doen er volgens Eye dan ook goed aan zich dit te realiseren. "Alleen merken met een authentiek verhaal en een ziel kunnen een speciale band met hun doelgroep creƫren," wordt er opgemerkt.

Eye wijst erop dat in het verleden altijd sprake was van eenrichtingsverkeer tussen het merk en de consument, maar dat ertegenwoordig behoefte is aan een dialoog. "De visie van de consument wordt steeds meer gebruikt om het merk verder te ontwikkelen," benadrukt het magazine.

Daarbij wordt verwezen naar het Amerikaanse sportmerk Converse, dat consumenten oproept om zelf een Converse-filmpje te maken. "Bij MTV krijgen videokunstenaars de gelegenheid om hun eigen interpretatie aan het merk MTV te geven," wordt er aan toegevoegd.

Maar vooraleer zich daadwerkelijk open te stellen voor interactie met de consumenten, dient een merk volgens Eye echter te beschikken over een duidelijke identiteit. "Op termijn wordt de merkidentiteit waarschijnlijk juist sterker als men het lef heeft de controle gedeeltelijk uit handen te geven," aldus nog Eye.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home