Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, November 10, 2005

Verkoop privéjets naar een hoogtepunt


De verkoop van zakenjets zal volgend jaar een recordhoogte bereiken. Vele maatschappijen staan immers op het punt hun vloot te moderniseren, terwijl ook meer reizigers zich voor hun verplaatsingen op vervoer met privéjets richten. Volgens sommige analisten zou dit echter wel eens een definitief hoogtepunt kunnen zijn.

De verkoop van zakenjets is een cyclische industrie. Maar wanneer de nieuwe moderniseringsronde achter de rug is en de prijzen van belastingen en brandstof zullen blijven stijgen, zou er volgens sommige analisten wel eens een definitief piekmoment aangebroken kunnen zijn.

Goedkopere leningen en verzekeringen zouden de sector van de zakenjets stimuleren. Bovendien geven vele bedrijfsleiders de voorkeur aan het transport met privéjets, wat niet alleen ten goede komt aan hun prestige, maar wat bovendien vertragingen en overbevolkte luchthavens vermijdt.

Belangrijke producenten van dergelijke toestellen zijn Textron (Gulfstream), Raytheon (Cessna), Bombardier (Learjet) en Dassault. Op dit ogenblik zouden er meer dan 16.000 zakenvliegtuigen operationeel zijn, dubbel zoveel als twintig jaar geleden. De meeste daarvan zijn actief in de Verenigde Staten, waar ongeveer 10.000 bedrijven een eigen vliegtuig bezitten.

Met de introductie van nieuwe en goedkopere jets zou dat aantal volgens de Amerikaanse National Business Aviation Association nog gevoelig worden opgedreven. Volgend jaar zou men aan een verkoop van 800 toestellen komen. Vorig jaar werden 589 exemplaren opgeleverd, maar dat zou dit jaar al stijgen tot 745 eenheden.

Zestig procent van die bestellingen is afkomstig uit de Verenigde Staten, maar Europa en het Midden-Oosten zouden wel de snelst groeiende markten zijn, vooral dankzij een sterke wisselkoers en dedure olieprijzen. Maar ten laatste na 2007 wordt een afzwakking van de markt verwacht.

Aangezien er talrijke bedrijven nieuwe toestellen hebben gekocht, zullen de aankopen de volgende vijf jaren volgens analisten zeker en vast terugvallen. Ook de operationele kosten zouden bedrijven terughoudender doen worden rond de aanschaf van een toestel.

Gehoopt wordt echter op de superlichte jets die de volgende jaren in gebruik zouden kunnen genomen worden. Dat zijn toestellen met maximaal vijf zitplaatsen en kosten minder dan twee miljoen dollar. Zij zouden een nieuw marktsegment kunnen openen. Anderzijds zullen een aantal van die toestellen oude turbo-props vervangen in plaats van een nieuwemarkt te creëren.

NBAA-voorzitter stelde bovendien dat de grote luchtvaartmaatschappijen lobbyen om de privévliegtuigen een groter gedeelte van de luchthavenkosten te laten betalen. Op die manier zouden ze willenvermijden nog meer passagiers aan zakenjets te verliezen.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home