Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, November 09, 2005

Kleine bedrijven vinden marketing belangrijker

Kleine en middelgrote bedrijven hebben een opvallend andere opvatting over het belang van marketing dan grotere ondernemingen. Dit blijkt uit de `Marketing Trends Survey` van het Britse Chartered Institute of Marketing. Kleinere bedrijven vinden marketing belangrijker en besteden er ook meer geld aan.

"De kleinste bedrijven hechten het meeste belang aan marketing," aldus de studie. "Bij 49 procent van de bedrijven met een omzet boven de 100 miljoen pond heeft marketing prioriteit, vergeleken met 88 procent bij bedrijven met een omzet van minder dan één miljoen. Kleine bedrijven geven ook meer aan marketing uit. Bij hen bedraagt dat ruim 10 procent van de omzet. Gemiddeld bedragen de investeringen in marketing in Groot-Brittannië 7,2 procent van de omzet.

Reclame heeft met 15 procent het grootste aandeel van het marketingbudget bij Britse ondernemingen. Hierna komt direct mail met 12,8 procent. Het kleinste aandeel hebben sponsoring met 8,9 procent en interne marketing met 7,8 procent. De bestedingen aan online marketing stijgen het volgende jaar met 2,6 procent, gevolgd door lead generation (1,2 procent), CRM (1,1 procent), public relations (1 procent), e-mail marketing (0,9 procent), direct mail (0,3 procent) en merkenbeleid (0,2 procent).

Sponsoring blijkt de grootste daler te zijn met een daling van één procent. Daarna volgen field marketing met (- 0,6 procent), interne marketing (- 0,6 procent), reclame (- 0,5 procent), telefonische marketing (- 0,2 procent) en sales promotion met (- 0,1 procent).

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home