Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, November 05, 2005

Toiletbezoek geen Olympische discipline


De werknemers van een Ford-fabriek in de Amerikaanse staat Michigan gaan te vaak naar het toilet. De directie wil daarom controleren hoeveel tijd het personeel daar ontsnapt aan het werk. Dat meldt de Amerikaanse krant The Detroit News, die de hand kon leggen op een interne nota van de fabriek, gevestigd in de stad Wayne.

De fabriek in kwestie heeft 3.500 werknemers in dienst, maar de directie meent dat teveel van die personeelsleden buiten de officiƫle pauzes naar het toilet gaan. De 48 minuten voorziene pauzes in de loop van de werkdag zijn daarvoor volgens het management meer dan voldoende. Het wil nu wekelijks controleren hoeveel tijd een medewerker op het toilet doorbrengt en heeft gezegd desnoods maatregelen te zullen nemen.

Volgens de krant zegt het personeel dat de directie daarmee echter probeert de aandacht af te leiden van het echte probleem waar het merk mee worstelt. "Dat is immers de teruglopende verkoop van de SUV-verkoop, als gevolg van de gestegen brandstofprijzen," zeggen de werknemers. Ze noemen de maatregel een terugkeer naar de jaren zeventig en tachtig. "Toen was het normaal om een werknemer op alle mogelijke manieren uit te buiten," voeren ze aan.

De directie stelt dat deze maatregel echter moet gezien worden in een poging om de risico's op het gebied van veiligheid, kwaliteit, kosten en moraal te beperken. Concurrent DaimlerChrysler heeft echter al laten weten niet erg hoog op te lopen met dergelijke initiatieven. "Wij gaan voor toiletbezoek geen stopwatch gebruiken," aldus een woordvoerder. "Een natuurlijke functie moet niet verworden tot een Olympische discipline."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home